I april 2018 var jag på Hawaii när Joe Burton, min då blivande chef, ringde mig. Han var då VD för Plantronics, som nyligen hade meddelat att det skulle förvärva Polycom, där jag var marknadschef. "Jag funderar på namnet på vårt nya kombinerade företag," sa han, "och jag tänkte att du säkert skulle vilja vara involverad i det."
Att få möjligheten att ta två företag med starka varumärken och ursprungshistorier och göra dem till ett nytt företag, det är en chans du inte får ofta under en karriär. Mitt svar var ja.
Det är svårt att tro att detta hände för bara ett år sedan, och nu introducerar vi Poly, vårt nya varumärke – ett nytt företag – för branschen. Det får mig att stanna upp för en stunds eftertanke kring våra visioner för det nya företaget och varumärket. Här är vägen vi utforskade och hur vi vill att du ska tänka om oss, som Poly.
1. Hedra arv
Vi hade två varumärken, vart och en med en egen historia. Headsetet som skickade det berömda "Ett litet steg för människan…" från den första månlandningen. Konferenstelefonen som används av nationsledare och nydanande företagare. Två företag som är fokuserade på att skapa förbindelser med bättre ljud, bättre video och bättre kvalitet. I omprofileringen ville vi hedra det varumärkeskapital, den historia och de positiva associationer som redan fanns, samtidigt som vi arbetade för att plantera en insats i ett land som ännu inte hade blivit upptäckt.
2. Kortare namn spelar roll
Data visar på att kortare namn fungerar bättre i vår digitala värld – de är lättare att säga, stava och skriva. För oss som arbetar i globala verksamheter är detta särskilt sant, just för att ett varumärke ska kunna översättas lika lätt i Japan som i Brasilien.
3. Överväga sammanslagning
Vi tänkte på någon form av sammanslagning – det finns massor av varumärkeslitteratur som säger att det är ett bra sätt att ha en fot i det förflutna medan du fortfarande går framåt. Men "Polytronics" och "PlanCom" och "PolyPlan" och "PlanPoly"… fungerade helt enkelt inte. Men för rätt varumärke kan någon av dem göra det.
4. Bli emotionella
Alla de attribut som vi såg i varumärket visade att även om vi hade övergripande goda resultat på såväl kvalitet som tillförlitlighet så hade vi inte någon särskild emotionell koppling i något av varumärkena. Vi funderade oerhört mycket på att helt enkelt bara ta namnet från ett av de två företagen.
5. Hitta mening
“Poly” betyder “många” på grekiska. Fyra bokstäver, två stavelser. Och vad stod vårt nya företag för, om inte de många? De många anställda som samlas. De många kommunikationssätten som vi möjliggör. De många ekosystemen vi korsar med våra smarta moln- och hårdvaruanslutningar. Med ens när vi hittat den innebörden i ordet för vårt företag hade vi vår gemensamma utgångspunkt, och vi hade hittat vår mening.
Namnet och logotypen är förstås bara början på vår omprofileringshistoria. Du kan läsa mer om vår resa till Poly på vår blogg.