I mitt arbete som pr-konsult på Westander möter jag ibland företagare som är skeptiska till journalister och media. Jag har flera gånger fått höra saker som att ”man får vara glad så länge journalisterna inte ringer” och på ett sätt är det logiskt. För om förtaget inte själv arbetar aktivt med att kommunicera positiva nyheter om sin verksamhet i medierna så ringer inte journalisterna särskilt ofta. Och när de väl ringer är det många gånger för att ställa kritiska frågor.

Företag har mycket att vinna på att arbeta aktivt med att skapa publicitet. Ett företag som deltar i debatten bygger sitt varumärke, stärker företagskulturen, fördjupar sina kundrelationer, ser nya affärsmöjligheter och blir mer attraktivt som arbetsgivare. Till det kommer att pr många gånger är mer kostnadseffektivt än traditionell reklam.

Ett exempel bland våra uppdragsgivare är ekonomiföretaget Visma som arbetar med att skapa publicitet och bilda opinion kring sina verksamhetsområden. Pr-aktiviteterna kan handla om allt från att kommunicera statistik kring nyföretagande till egna undersökningar om villkoren för Sveriges företag.

20 tips inför samtal med journalist

En nyckel till ett framgångsrikt pr-arbete är att ha goda relationer med de journalister som är intresserade av era ämnesområden. Därför är det viktigt med en positiv attityd till medier och journalister. Tacka bara i undantagsfall nej till en intervjuförfrågan.

Tveka inte heller att själv ringa eller mejla till journalister med nyhetstips. Media ger gärna utrymme åt aktörer med ett tydligt budskap. Genom att långsiktigt bygga goda relationer med journalister blir ni en aktör som kontaktas av media nästa gång ert ämne är på tapeten.

Här är tre konkreta tips till dig som ska medverka i en intervju.

1. Be att få återkomma

Undvik så långt som möjligt att ta en intervju utan att förbereda dig. Be i stället att få återkomma inom 15 minuter. På så sätt får du tid att samla tankarna och förbereda ditt budskap.

2. Bestäm ditt budskap inför intervjun

Detta är det allra viktigaste tipset, ändå är det många som kommer till intervjun utan ett förberett budskap. Försök gärna att formulera det allra viktigaste du vill ha sagt så att det går att säga på 15 sekunder.

3. Undvik att bli ett intervjuoffer

Tänk på att det är din intervju lika mycket som journalistens. Precis som journalisten har rätt att ställa sina frågor, har du också rätt att prata om det som du tycker är viktigt.

10 tips om ditt företags PR-strategi

+++

Jag heter Kristoffer Housset och arbetar som pr-konsult på Westander. Där ansvarar jag bland annat för Westanders tjänster inom medieträning och har genom åren genomfört hundratals medieträningar med talespersoner från både företag och organisationer.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.