För en småföretagare utan stor reklambudget kan gratis publicitet i media göra underverk för varumärket och försäljningen. Även amatörer inom detta område kan nå framgång med små medel, om man förstår vad media vill ha och hur man går tillväga.
Här fem praktiska råd serverade av PR-experten Peter Karaszi:
1. Glöm de stora drakarna. Du kommer aldrig att få in en artikel på DN Debatt och ”alla” vill synas i Dagens Industri vilket gör konkurrensen för svår. Utvärdera hellre genom vilka fackmedier du träffar din kundkrets bäst. Ofta handlar det om mindre, nischade nyhetskanaler som kanske bara finns på nätet. Dessa är mer träffsäkra och lättare att få kontakt med.
2. Ge redaktören vad den vill ha. Försök inte att pusha ditt budskap med diverse sälj- och produktargument. Media är ingen reklamkanal. Vad vill läsarna, och därmed redaktören, ha? Läs redan publicerade artiklar i detta medium och försök hitta ett mönster. Om du kan hjälpa redaktören med läsvärda texter och kommentarer så blir du en populär innehållsleverantör!
3. Oftast handlar det om fackkunskap. Kunskaps-PR är nyckeln till framgång, d v s lyft fram den branschkunskap som just du besitter och förmedla den till redaktören och läsarna. Ta fram några idéer i punktform och mejla redaktören med en fråga om det kan vara intressant. Det kan vara teknisk utveckling, synpunkter på tidigare artiklar, aktuella branschtrender eller en djupdykning i någon teknisk aspekt av din verksamhet med branschintresse. Beskriv för redaktören vem du är och vilken specialkompetens du besitter.
4. Skriv artiklarna själv. Fackpressen publicerar gärna initierade insända artiklar, gästkrönikor och liknande. De liknar det som dagspressen kallar debattartiklar men syftet är inte att väcka debatt eller föra fram en åsikt, utan att beskriva ett branschfenomen och förmedla kunskap. Sätt inte ribban för högt - tänk på det som ett längre blogginlägg. Redaktören hjälper dig med slutlig editering.
5. Underlätta för redaktören - fråga alltid om deadline och önskad längd på texten. Skriv i Word eller direkt i mejlet, utan layoutfinesser. Paketera innehållet så att det blir attraktivt och lättsmält, t ex genom att ge tre, fem eller tio praktiska tips i punktform (som i denna text). Trendspaningar är alltid populära. Bifoga bilder, t ex miljöbilder som du äger upphovsrätten till eller ett ansiktsporträtt i medelhög upplösning.