Ett starkt varumärke är det som kan få en kund att betala lite mer för en vara än vad den egentligen är värd rent ekonomisk. Ser man objektivt på värde är det helt enkelt vad den produkten kostar att tillverka i material och tid. Ta till exempel en tegelsten, den är gjord av lera, stöps i en form och kostar cirka 30 sek på marknaden. Det subjektiva värdet däremot är den samlade summan av samtliga intryck en konsument har av ett företag, det emotionella. Idag handlar man helt enkelt inte bara med ekonomisk valuta, vi har även en känslomässig.
Prissätter man efter en känslostyrd modell och satsar på att bygga ett starkt varumärke kan man i princip göra en produkt eller tjänst ovärderlig. Den känslomässiga valutan kan man nämligen påverka, man kan aktivt skapa sug och själv se till att värdet på det man säljer höjs.
Kunddialog, aktivt positioneringsarbete och integrerade produkt-, sälj- och marknadsstrategier är vägen dit. Vi lever helt enkelt i en emoconomi, i en ny era där varumärken som till exempel Supreme kan sälja tegelstenar för 30 dollar.
För att testa den emoconomiska tanken kan man byta ut en siffra i lönekuvertet/balansräkningen mot en annan siffra i människors/företags vardag. Vilka siffror är viktiga för dina kunder? Ställ sedan frågan hur ditt bolag kan bidra till att hjälpa dem att nå dit eller dra nytta av informationen och låt den bli guidande för din egen affärsutveckling.
Här följer tre exempel på emoconomiska siffror som bevisar vikten av värde. (Att valutor på sikt helt håller på att försvinna och ersättas av exempelvis credits och microtransaktioner är en helt annan dialog.)
50 k följare på Instagram
Istället för att behöva boka och betala exklusiva hotellnätter själv kan med tillräckligt många följare på Instagram bli bjuden på det mest. Nylanserade produkter, middagar och resor. Istället för 50 tusen på lönekontot kan 50 tusen följare löna sig.
2 barn
För en förälder är förmodligen barnen första prioritet. Man planerar det mesta för att hinna hämta i tid och puzzlar med vardagen för att skapa så mycket utrymme för familjen som möjligt. Man kan tänka sig att denna målgrupp är betydligt mer mottaglig för alla typer av tjänster och produkter som kan effektivisera och spara in på just tid. Matkassar, hemstädning, hämtning på dagis, abonnemang på Netflix.
90 minuter på Göteborgsvarvet
En löpare som satsar på att nå en sluttid på en och en halv timma på Göteborgsvarvet, en halv marathon-sträcka som kräver sin träning, behöver förmodligen spendera extra tid i spåret. Hen är förmodligen också extra uppmärksam på produkter som på något som helst sätt kan påverka prestationen positivt, vare sig det gäller utrustning, kost eller knep för att vässa motivationen.