Luis Oliveira har studerat hur företag i Brasilien, Kina, Italien, Polen och Sverige fattar beslut kring internationalisering samt hur de presterar efter sin utlandsetablering.

– Jag har tittat på hur kontroll påverkar beslutsprocesserna. Med bättre kunskap om hur kontroll fungerar kan vi hjälpa fler små och medelstora företag som känner sig osäkra inför att ta sig ut på en internationell marknad, säger han.

Det är bra att utgå från det man behärskar för att komma ut på marknaden internationellt.

– Ett mindre företag kan till exempel börja med att åka på en mässa, och ha ett öppet sinne för vilka affärer det kan leda till. Man kan också prova att exportera produkter i små kvantiteter till ett antal främmande marknader. På så sätt kan företaget lära sig mer om hur varje marknad fungerar. Det är två exempel på hur företag kan använda kontroll som hävstång för att utvecklas, förklarar Luis Oliveira.

Hans tre viktigaste råd:

  • Bli inte alltför beroende av affärsnätverket. Det kan begränsa dig om de hindrar dig från möjligheter utanför dessa relationer.
  • Engagera dig i den lokala kontexten och utnyttja den. Till exempel genom att nätverka med lokala beslutsfattare och intressenter eller delta i initiativ som rör lokalt sociala och ekonomiska frågor. Detta kan vara svårare i länder med stabila institutioner – så fördelarna med sådana länder är inte självklara.
  • Att våga ge sig ut på utländska marknader kan fortfarande löna sig, trots en osäker omvärld.

Källa Esbri

Missa inte: Så lyckas du med EXPORT (serie på 10 delar)


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.