Så lyckas du med EXPORT: att vilja och våga (läs vidare längre ner)
Analysera exportmarknaden: 3 frågor att fundera över
Gör marknadsundersökning och rita upp kartan
3 uppgifter före export: tillstånd, klassificering och varumärkesskydd
4 olika säljkanaler för export: för- och nackdelar
Skriva avtal - riskhantering inför din exportsatsning
5 måsten för framgångsrik marknadsetablering utomlands
Bygg relationer och skapa rutiner med dina internationella affärspartners
Affärskultur; alla gör samma saker fast på olika sätt
Var uthållig, aktiv och ha roligt under exportarbetet
Bonusartikel: Hur du lyckas med affärer i Mellanöstern
Här är del 1 i vår exportguide för småföretagare.
3 faktorer som motiverar varför du ska tänka på export
Vad är det då som skapar lojala kunder? Det är inte bara pris och hårda fakta om produkten utan i högsta grad kundupplevelsen. Om erbjudandet är långsiktigt hållbart, vi är trevliga och ser till att kunden kan nå oss bygger vi upp ett gott rykte och får bra recensioner. Motsvarar vi kundens förväntningar skapas trygghet och kunden kommer lättare tillbaka. Det gäller i alla typer av affärer.
Ovan är förstås ingen nyhet och ni jobbar säkert med det redan, service i ”världsklass”. Eftersom service i världsklass inte vet några gränser öppnar den dörren för just världen. Du kanske borde ge din goda service till kunder även utanför Sverige?
”- Nej, export är inget för oss. Det är för svårt, vi har varken kompetensen eller finanserna i bolaget. Det är bäst och säkrast på hemmaplan, vill inte bli lurad eller gå på en nit. Varför skulle jag vilja sälja på export?”
Motivation ett
Sverige är ett mycket litet land. Vi har en promille av världens befolkning. En promille! Där har du potentialen. Marknaden har du utanför Sverige. Vi är dessutom en del av EU som med sina 446 miljoner invånare utgör en fantastisk utökad inre marknad. När det gäller EU talar vi egentligen inte om export utan ”in och utförsel”. Det är ju just det som EU är till för och det ligger öppet även för dig, ett lättare sätt att göra internationella affärer. Jag skulle säga att det faktiskt är osmart att inte utnyttja den potentialen. Ofta är de mentala gränserna högre än de faktiska. Har du ens sett någon gräns?
Motivation två
Det där med äggen passar också in, med export sprider du riskerna på olika marknader.
”- Men tänk om jag gör fel? Om jag inte får betalt? Tänk om någon kopierar mitt varumärke eller min produkt? Eller om jag lägger en massa tid och pengar och det inte blir något av det?”
Allt detta är såklart relevanta risker. Och vi svenskar har en tendens att vara lite blåögt naiva, tror gärna gott om alla. Tyvärr, det ska man inte göra på den internationella marknaden, en viss misstänksamhet är nyttig. ”Om något verkar för bra för att vara sant, är det förmodligen det” gäller i högsta grad export.
Motivation tre
Allt nytt verkar ofta mer komplicerat än vad det egentligen är. Mitt råd är att följa ”arbetsbeskrivningen”. Det finns steg man ska ta sig igenom precis som med den där IKEA möbeln som ska skruvas ihop. Börja med att läsa hela beskrivningen innan du sätter igång. Vi vet alla varför. När du väl vet hur du ska göra får du modet att våga. Att våga är att växa.
I en serie artiklar kommer jag att gå igenom arbetsbeskrivningen ”EXPORT”. Du har just läst del 1 om att vilja och våga, något som även regeringen har med i ”Sveriges exportstrategi”.
Att ditt företag lyckas med export är bra för dig som person, för ditt företag och för Sverige. Alla tjänar på mer handel och din framgång.
Lyft blicken, världen väntar!
Annika Mårtensson har 20 års erfarenhet av sälj och exportfrågor och hjälper småföretag med både rådgivning och operativt stöd för att nå ut på den internationella marknaden.
Jag arbetar med Indien (hjälper företag med deras affärer där) och jag har sett att det är alldeles för få små och medelstora företag från Sverige som exporterar till Indien, eller lägger tillverkning där. Ofta säger man att man skall börja exportera till Tyskland eller något sådant, fast Tyskland kan ha en ganska mogen marknad där en ny aktör kan få svårt samtidigt som Indien skulle kunna ge 100 ggr större omsättning. Minns företaget med vattenautomater på jobbet. Jag erbjöd dem hjälp att etablera sig i Indien för kanske 15 år sedan - de svarade att Indien inte var intressant, att Indierna inte hade råd. Sedan för ett par år sedan skrev Hindustan Times att andra företag gått in med det systemet och omsätter motsvarande 80 miljarder per år - det var det man missade. Så, Annika, svenska företag är inte bara blåögda om risker (för dom finns ju) utan missar ofta stora pengar för att man TROR fel saker.
Per Öberg (Inindi) Se mer...