När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
De allra flesta av oss företagare sätter säkert upp mål för vår verksamhet. Ofta i ökad omsättning, antal kundkontakter eller annan kvantitativ och mer eller mindre upphetsande form. Sedan funderar vi kanske inte så mycket över det. Vi jobbar efter dem så gott vi kan. Men vet vi ens varför vi satt just de målen? Det är heller inte helt ovanligt att vi tappar fokus efter ett tag.
Men det finns sätt att skapa större mening till våra mål.
Om vi tar omsättning som exempel:
Jag frågar dig, "Var är ditt företag idag?"
"Omsättningen är för låg", kanske du svarar. "Jag vill öka omsättningen med 10 procent på ett år", svarar du.
Det är ditt mål.
Nu börjar det intressanta!
"Varför vill du öka omsättningen med 10 procent."
"För att jag vill tjäna mer pengar", kanske du svarar då.
"Varför vill du tjäna mer pengar?"
"För att jag vill kunna köpa ett lantställe”, svarar du.
"Varför är det viktigt att köpa ett landställe?"
"För att jag älskar att vara på landet och för att jag vill kunna jobba därifrån ibland."
"Varför är det viktigt att jobba från landet ibland?" blir den fjärde varför-frågan i rad.
"För att det ger mig frihet", svarar du.
Frihet.
Det är alltså det som är meningen med målet att öka omsättningen med 10 procent. Frihet ger dig mening och energi. Målet ger dig struktur. Det krävs både struktur och energi för att nå dina mål! Exemplet bygger på delar av Alexander Holmbergs Arrow-modell. Det är en mycket effektiv och fungerande modell för all typ av målstyrning.
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
Säljprofilen Mark Hunter pekar på ett antal försäljningsaktiviteter som man bör sluta med därför att de inte ger resultat nu som det gjorde förr, typ år 2010. Här kommer 2 tips.
Tex att visa ditt prospekt en överblick över ditt företag och hur bra ni är. Kunden har förmodligen redan kollat in företaget via internet annars skulle de inte ens ha gått med på att träffa dig.
Att skapa frånvaromeddelande på telefonen eller via email för dina kunder. Med dagens teknologi bör man vara fullt nåbar.
Tex att visa ditt prospekt en överblick över ditt företag och hur bra ni är. Kunden har förmodligen redan kollat in företaget via internet annars skulle de inte ens ha gått med på att träffa dig.
Att skapa frånvaromeddelande på telefonen eller via email för dina kunder. Med dagens teknologi bör man vara fullt nåbar.
Hunter ger totalt 6 tips. Se mer...