In träder på bred front AI, mitt i en pandemi till råga på allt. Har vi inte nog med att klara oss igenom den både hälsomässigt och ekonomiskt?

Nej, det är just nu vi ska ta tiden tillvara och orientera oss om vad AI är. Det kommer att revolutionera våra liv vare sig vi är företagare eller inte. Samarbetet mellan robot och människa kommer att ta ett jättekliv framåt. Det är bara början vi ser än så länge.

Som expert inom försäljning så följer jag särskilt vad som händer inom det området. I näthandeln möter vi exempelvis virtuella assistenter när vi ska handla. Dessa kommer i framtiden att kunna svara på alltmer komplexa frågor. En kund som ringer till ett företag i ett ärende kan bli kopplad till rätt person efter att AI-systemet har bedömt utifrån rösten hur kunden mår och vilket humör vederbörande är på. Den som är bäst på att bemöta missnöjda kunder till exempel får ta de samtalen för de är bra på kundrelationer. AI-systemet har analyserat vilka fraser som är de mest framgångsrika för att relationen ska bli den bästa.

De företag som börjar sätta sig in i frågorna kring AI kommer att få stora konkurrensfördelar och företaget som helhet kommer att bli smartare. AI-systemens förmåga att analysera stora mängder data kommer att vara till stor hjälp. De kan utvärdera, dra en del slutsatser men även förutsäga vad som sannolikt kommer att hända framöver.

Systemet kan förvarna om när en maskin troligtvis kommer att behöva bytas ut, när väderförhållanden kommer att störa transporter eller att en kund kan komma att vara sen med betalningen. Rapporter av olika slag kan smidigt talas in istället för att skrivas in, vilket sparar tid. Resultatet blir ökad försäljning och vinst för den som implementerar rätt system i rätt tid. Olika branscher kommer att ha olika nytta av AI. Vilken är min bransch och hur möter mina konkurrenter utmaningen från AI?

Bästa medicinen mot rädsla och osäkerhet är ökad kunskap. Man behöver inte vara tekniker, det är inte jag. Det är dags att planera för ny teknisk kompetens och fortbildning för medarbetare.

Vare sig du är säljare eller konsument så är det dags att orientera sig i det nya landskapet, för detta kommer att påverka oss alla. Rätt använd så tror jag att den nya spännande tekniken kommer att göra det lite lättare och roligare för oss på jobbet och på fritiden.

Max Söderpalm är säljcoach och aktuell med boken AI och försäljning.

Relaterad läsning: 5 steg för att effektivisera ditt företag med hjälp av AI

Se även: 6 heta framtidsbranscher att satsa på under 20-talet


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.