Henrik Hallgren, som är kontorschef på Redpill Linpro i Göteborg, gick med på Facebook 2006 och Linkedin 2007. Här berättar han om sina erfarenheter kring att nätverka på internet samt vikten av och vad det kan ge chefer och ledare att lägga lite tid på att bygga sitt personliga varumärke i sociala medier. En del i just den målgruppen är mer eller mindre skeptiska till om det är värt tiden.
De första sex till sju åren använde Henrik LinkedIn mest som en kontaktdatabas men de senaste fyra år en har han använt det mer aktivt. Han menar att Facebook känns mer av privat karaktär och på LinkedIn blir nätverkandet mer, direkt jobbrelaterat.
- Sedan är det i och för sig så att dessa delar numera tenderar att flyta ihop och om jag ska anställa ny personal så vill jag gärna veta lite mer om dem. Då brukar jag surfa runt lite i olika sociala medier för att lära känna dem, säger Henrik.
Vad ger det dig att vara i sociala medier?
- När det gäller Facebook är det mest privat, med olika resmål och aktiviteter som jag gör. Det är roligt med likes och många kommentarer. Linkedin använder jag flera gånger om dagen i mer professionellt syfte och även där blir det roligare ju större respons jag får. Min policy är att svara snabbt så att inte dialogen blir för inaktuell och detta har varit en stor framgångsfaktor för mig.
Att kombinera livenätverkandet med att vara online ger den bästa effekten, fortsätter han. Fördelen med att ses fysiskt är att man får möjlighet att gå lite mer på djupet i kommunikationen och det är en fördel om man ska jobba ihop i till exempel ett projekt. Då kan man ställa lite fler frågor löpande och mötet blir lite mer personligt, enligt hans erfarenhet.
- Man kan också även lära känna fler i den personens nätverk när man är på plats på kontoret där han eller hon jobbar, om det är där mötet är. Nackdelarna är att det tar tid och energi och kostar pengar att resa och ibland förflytta sig över hela världen för att träffas.
Nätet ger fördelen att man kan ta många kontakter, på kort tid, för att få en första känsla om vem personen är. Nackdelen är att det är svårt att vara personlig via nätet, fortsätter han.
- En annan sak som kan vara en utmaning är att man behöver vara snabbare med svar på sociala medier än när man mailar. Det går inte att vänta med att svara när man har lagt ut ett inlägg. Detta kan ställa till det lite då man har annat att göra på jobbet.
Många chefer är skeptiska till sociala medier
På frågan hur det kommer sig att många chefer är lite skeptiska till att vara med i sociala medier svarar Henrik att de är försiktiga eftersom många ser och bevakar det som de skriver, även deras överordnade. Många är rädda för att få kritik och att göra fel.
- Jag tror generellt att svenskar är rädda för att göra fel och få kritik för något de skrivit eller gjort i sociala medier.
Sen är de lite skeptiska för det tar tid och de måste vara aktiva regelbundet, vilket så klart stämmer. Att nätverka och bygga varumärke tar tid och energi men det kan å andra sidan ge väldigt mycket tillbaka också, menar han.
Vad missar den som inte är på sociala medier?
- De missar världens möjlighet att marknadsföra hur man jobbar på sitt företag eller hur man är som person. De missar även möjligheterna att nå ut med sitt budskap relativt snabbt och testa och se om det funkar på marknaden.
Vad kan de göra för att komma igång lite smått?
- Först och främst. Kolla vad andra lägger ut och kommentera och klicka på like här och där. För det andra, lägg ut något inlägg och testa gärna med något personligt tips som man vill dela med sig av. Sedan fungerar det ofta väldigt bra att lägga ut en bild på något som hänt under veckan som du är stolt över.
Givetvis är det viktigt att kolla med kollegor om de också vill vara med på bild och tillsammans kolla vad ni skulle kunna lägga ut. Det är bra att hjälpas åt för att öka spridningen, tillägger Henrik. Vidare tror han att det kommer att bli mer aktivitet i sociala medier i framtiden. Han siar om att ett krav kommer vara att man åtminstone delar och gillar sina chefer och kollegors inlägg.
- Eftersom de som är 30 år idag är uppväxta med Facebook och andra sociala media som en naturlig del att kommunicera precis som telefon eller e-mail som kommer många fler ha det som en naturlig del av sitt arbete, avslutar Henrik.