Janne Goldmans första bok, ”Daniel”, sålde över förväntan och fick efter ett år en uppföljare; ”Svart stad”. I höst ger Janne Goldman ut sin tredje bok i egen regi, ”Summertime blues”. För honom var beslutet att rata bokförlagen och istället ge ut sina böcker på egen hand, genom att starta företag, början på en framgångssaga.

- Grunden till att lyckas med att marknadsföra sin egen bok utan draghjälp från ett förlag ligger i att skriva en riktigt bra och läsvärd bok som människor är beredda att betala för och verkligen vill läsa. Precis som i så många andra sammanhang är det viktigt att tro på sig själv och att vara stolt över den bok du skrivit. Då vågar du tänka utanför boxen när det är dags att marknadsföra boken, säger Janne Goldman.

Högre marginaler och mer eget ansvar

När man ger ut en bok i egen regi får man större marginaler och en bättre förtjänst på varje såld bok eftersom det inte finns något förlag som skär emellan. I gengäld får man vara beredd att stå för en del praktiskt arbete själv, vilket i första hand innefattar tryck, distribution och marknadsföring av boken.

- För mig passar det utmärkt att inte vara knuten till något förlag. Då kan jag agera självständigt utan att behöva rådfråga förlaget. När det gäller boktryck så rekommenderar jag författare att ta kontakt med tryckerier i Polen eller något av de baltiska länderna. Där uppgår tryckkostnaderna till drygt hälften av vad det kostar att trycka en bok i Sverige. Man behöver definitivt inte kompromissa med kvalitén och tryckerierna är i allmänhet mycket affärsmässiga, säger Janne Goldman.

När du väl står där med dina färdigtryckta böcker i lådor är det dags att börja marknadsföra din bok. Janne Goldman medverkar flitigt på olika typer av evenemang på exempelvis bibliotek och skolor. Han rekommenderar författare att komma ut och berätta om och visa upp sin bok så ofta som möjligt.

Ett annat tips är att kontakta lokaltidningar och tipsa dem om din bok, du kanske har något intressant i din bakgrund eller din personlighet som gör tidningen intresserad av att göra en författarintervju med dig. Ta kontakt med tidningar, erbjud dig att skicka recensionsex av din bok till dem och glöm inte att skicka recensionsexemplar till Bibliotekstjänst, bibliotekens gemensamma inköpscentral. Janne Goldman har haft tur, hans böcker har fått positiva recensioner i Bibliotekstjänsts tidning, vilket gav ett uppsving i försäljningen gentemot biblioteksmarknaden.

- Glöm inte att ta kontakt med de viktigaste distributionskanalerna, nätbokhandlarna. Adlibris och Bokus är de två största aktörerna. Du kan även ta kontakt med lokala bokaffärer som kan sälja dina böcker, säger Janne Goldman.

Adderar mervärde med egenskriven låt

Ett annat tips som kan få fart på bokförsäljningen är att sälja dina böcker på oväntade platser och i sammanhang där man kanske inte förväntar sig att hitta böcker, exempelvis rockkonserter eller caféer. Dra nytta av kontakterna i ditt nätverk och fråga om du får sälja dina böcker hos dem eller i samband med deras evenemang.

Janne Goldman har nytta av sina erfarenheter från musikbranschen när han är ute och pratar om och marknadsför sin bok. Han drar förstås nytta av sin mångåriga scenvana och strävar efter att göra sina författarframträdanden till något av en show.

- Om du har flera ben att stå på och driver flera parallella verksamheter kan du ha mycket att vinna på att korsbefrukta dina olika verksamhetsgrenar. I min kommande bok har jag exempelvis lagt med en skiva med en av mina låtar, det är ett sätt att stärka bokens story och addera mervärde till bokköparna, säger han.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.