En studie publicerad i Personality and Social Psychology fann att ilska förbättrar analytisk bearbetning och resulterar i bättre beslutsfattande. En annan studie publicerad i Journal of Applied Psychology fann att sura och till och med lätt hotfulla förhandlare (hotfull i bemärkelsen att inte bry sig hur förhandlingen går) är mer effektiva.
I en rapport från Institute for the Study of Labor fastslogs att även om optimistiska anställda tenderar att tjäna mer pengar, så är det en fördel för egenföretagare att vara dragna mer åt det pessimistiska hållet. Dessa individer hade både högre inkomster och större chans att lyckas med sina företag. Det antas bero på att optimism anses vara analysens fiende. Den positiva individen tenderar att tänka “allt är bra och kommer att lösa sig, här finns inget att ifrågasätta eller förbättra.”
Detta backas upp av neurovetenskapen. För när du känner dig sur, frustrerad eller arg, aktiveras din amygdala, vilket startar kemiska processer som ökar din hjärtfrekvens och pumpar ut adrenalin i kroppen. Detta leder till ökad motivation, starkare beslutsamhet och framförallt ökar chansen att förkasta konventionella idéer och istället tänka utanför boxen.
En studie i Journal of Experimental Social Psychology fann man att personer som är sådär lite lagom förbannade, kom på fler kreativa idéer än den som inte var arg.
Det beror på att din amygdala tolkar känslor av surhet, irritation eller ilska som ett tecken på problem och distribuerar resurser i hjärnan för att hjälpa till att hantera situationen. Tjurighet och ilska kan alltså vara just det som behövs för att lösa problemen.
Och vad är företagande och entreprenörskap om inte att lösa problem?
Detta sätter den grinige gubben, och kärringen för den delen, i ett helt annat ljus. För visst är det bättre att se problemen som finns och kunna göra något åt dem, än att förkasta känslorna och låtsas som att allt är bra som det är?
Så visst känslospektrat är kanske det avgörande men tror inte att det funkar att bara gärning och vara en tjurig djävel hela tiden, framförallt inte om man ska bygga ett bolag med personal som ska må bra. Se mer...