Något jag insåg snabbt som entreprenör var vikten av att delegera och ge sina medarbetare ansvar. Om du envisas med att göra allt själv kommer du snart att drunkna i arbetsuppgifter och företagets tillväxt blir lidande.
I ett av mina företag har vi skrivit in ett kapitel i vår policy som enkelt förklarat innebär: “du får förtroende att börja med och behåller det tills du visar motsatsen”. Det betyder att en ny medarbetare får ansvar och tillit från dag ett och tills något annat har visats behåller eller utökas ansvaret för medarbetaren. Det har visat sig vara ett framgångsrikt tillvägagångssätt och vi har genom den här strategin sett att medarbetarna har utvecklat sin kompetens och samtidigt fått ett stort engagemang i bolaget. Engagemang och ansvar är föga förvånande starkt sammankopplade. Skillnaden på att följa ett projekt som besökare eller att få ansvar att projektleda det är stor. Även om det låter självklart är det vanligt att medarbetare uppfattar sig själva som obetydelsefulla och att deras insats inte har någon påverkan på bolaget i stort.
"Ge dina medarbetare ansvar och tillit och se en snabb tillväxt i både kompetensutveckling och engagemang".
Tilliten och ansvaret som snabbt delas ut ska inte förväxlas med naivitet från bolagets sida. Det är viktigt att poängtera att tilliten kan komma att dras tillbaka lika snabbt om medarbetaren inte förvaltar den med respekt och omsorg. Det här är viktigt att kommunicera till teamet på ett sätt som inspirerar dem att förvalta tilliten och ta avvägda initiativ. Ett bolags framgångar definieras och beror på medarbetarna i det. Om dessa snabbt får utrymme och förtroende att ta initiativ kommer det högst sannolikt att ha en exponentiell effekt. Jag har blivit helt mind-blown över vissa av de idéer och initiativ som har tagits hos oss med fantastiska resultat till följd.