En ny Sifo-undersökning visar att sju av tio kontorsarbetare (69%) lämnar kontoret trötta och utmattade minst en dag i veckan, 15 procent uppger dessutom att de är trötta varje dag efter jobbet.
Anledningarna till tröttheten för kontorsarbetarna är främst möten (35%) och kollegor (33%). Utöver tröttheten upplever många kontorsarbetare också en ökad stressnivå som en följd av den konstanta exponeringen för ljud. En av fyra (25%) känner sig stressad på grund av oljud på sitt kontor.
– Ljud, intensitet och individuell känslighet har stor betydelse för hur vi fungerar på jobbet. En kontorsmiljö med mycket ljud och social aktivitet kan skapa stress, trötthet och påverka koncentrationsförmågan. Kontor med tillgång till tysta zoner i kombination med rätt verktyg och teknik som hjälper medarbetarna att fokusera kan ha en positiv inverkan på välbefinnande, produktivitet och prestation, säger Steen Marquard, Sales Director Nordics på Jabra.
Högre grad av utmattning hos yngre
Undersökningen visar att det är de yngre som upplever störst utmattning i kontorsmiljön. 18 procent av de mellan 18–34 år känner sig utmattade dagligen, vilket är en högre andel än hos dem som är 50 år och äldre (12%).
För många yngre är det inte bara arbetsuppgifterna som gör dem utmattade utan också det konstanta inflödet av intryck. Fyra av tio (mellan 18-34 år) (39%) anger att “alla intryck på arbetsplatsen” gör dem utmattade, jämfört med endast 25 procent av dem som är 50 år och äldre.
Undersökningen visar vidare att kvinnor i högre utsträckning än män känner sig uttröttade efter en dag på kontoret. 7 av 10 (73%) av kvinnor uppger att de känner sig utmattade minst en dag i veckan jämfört med 65 procent av männen.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 23–28 maj 2024. Totalt intervjuades 1973 personer i åldern 18–65 år, varav 1012 personer arbetar inom kontorsmiljö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om Jabra
Jabra är ett världsledande varumärke inom ljud-, video- och kompatibla lösningar - konstruerade för att stärka konsumenter och företag. Som en stolt del av GN Group är vi engagerade i att föra personer närmare varandra eller det som är viktigt för dem. Jabras tekniska spetskompetens leder vägen och bygger på 150 år av pionjärarbete inom GN. Detta tillåter oss att skapa integrerade verktyg för kundtjänst, kontor och digitala samarbeten, som hjälper yrkesverksamma att arbeta mer produktivt från var de än befinner sig. Dessutom true wireless-hörlurar och öronsnäckor som låter konsumenter ta del av bättre samtal, musik och media. GN grundades 1869 och är verksamma i 100 länder dit de levereras innovation, tillförlitlighet och användarvänlighet. GN grundades 1869 och är verksamma i 100 länder dit de levereras innovation, tillförlitlighet och användarvänlighet. GN består av över 7 500 personer och under 2022 hade verksamheten en omsättning på 18.7 miljarder DKK. GN Audio står för 12,5 miljarder DKK. GN får livet att låta bättre och är börsnoterat på Nasdaq i Köpenhamn. www.jabra.com