Nyligen upptäckte en grupp franska forskare ett stort område med grön vätgas, vilket säkert skulle bidra till att uppfylla direktivet om förnybar energi (REDIII), som kräver att nästan hälften av den vätgas som används i den europeiska industrin år 2030 kommer från hållbara källor.

Mot bakgrund av detta har Toyota beslutat att främja hela detta koncept i sin industri, där de nu arbetar med att tillverka lättare bilar och förbereda den tredje generationen av vätgasbatterier.

Vätgasfabriken  i Europa (The Hydrogen Factory Europe)

Toyota Motor Europe planerar att skapa Hydrogen Factory Europe för att säkerställa en samordnad strategi för kommersialisering av vätgasteknik. Detta kommer att omfatta allt från utveckling och produktion till försäljning och eftermarknad. Vätgasfabriken kommer att tillverka fler bränslecellssystem och hjälpa till med ett bredare utbud av affärsallianser. Detta är en del av Toyotas plan att bli koldioxidneutrala i Europa senast 2040.

Toyota bedömer att Europa 2030 kommer att vara en av de största marknaderna för vätgasdrivna bränsleceller i världen, tack vare växande investeringar och lagstiftningsåtgärder som främjar marknadstillväxt.

Några av de kända investeringarna omfattar en investering på 45 miljarder euro från Europeiska kommissionens gröna giv, samt 284 miljoner euro från EU:s transportinfrastrukturfond för att utveckla installationen av vätgastankstationer.

Bilföretag investerar i vätgasdrivna bränsleceller och förbränningsmotorer

Toyota skrev historia när man presenterade Mirai, världens första massproducerade vätgasdrivna bränslecellssedan. Toyota utökar sin forskning om lätta bränslecellsdrivna elfordon (FCEV) baserat på principen att FCEV har en lång räckvidd och snabb påfyllning. Den första vätgasdrivna prototypen av Hilux FCEV pickup presenterades tidigare i år.

Förra året gick Isuzu och Toyota samman för att massproducera en lätt vätgasdriven bränslecellslastbil. Andra etablerade biltillverkare som BMW, Hyundai och Honda investerar stort i utvecklingen av vätgasdriven bränslecellsteknik, vilket kommer att erbjuda konsumenterna fler alternativ i framtiden.  Spännande prototyper och konceptfordon utvecklas för närvarande, till exempel BMW iX5 Hydrogen och Hyundai N Vision 74, som har imponerande prestanda och räckvidd.

Bilföretagen har gått samman i ett samarbetsprojekt kallat HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology) där medlemmarna är Toyota, Honda, Kawasaki, Suzuki och Yamaha. Volvo investerar också i tekniken.

Relaterad läsning: Slutet för elbilen meddelar Toyota - ammoniakmotor ska ta över

Se även: Elbilar kommer aldrig nå över 30% marknadsandel


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.