Anledningen varför menar Toyoda, är att en miljard människor i världen idag lever utan tillgång till elektricitet. "Det är inte rimligt att begränsa deras val och möjlighet till att resa med dyra BEV:er."
"Kunderna – inte regleringar eller politik – bör fatta det beslutet", säger han.
Uttalandet kommer efter att Toyota har kritiserats för att vara för långsamma att anamma ny teknik utan avgasutsläpp, och då biltillverkaren har fortsatt att betona behovet av bensinbilar och hybrider. Förra veckan under Tokyo Auto Salon-konferensen, menade Toyoda att det fortfarande finns en plats för diesel- och bensinmotorer och tillade att BEV:er inte var det enda sättet att nå klimatmål och koldioxidneutralitet.
Toyota är också ett av många företag som satsar pengar på forskning om faststoffsbatterier för BEV:er, men likt sina bränslecellsbilar med vätgas, har de inte nått marknaden och det är inte klart var biltillverkaren är i utvecklingen av denna teknik.
Ändå har Toyota sagt att de förväntar sig att producera fler vätgasfordon än faststoffsbatterier för BEV:er fram till 2030, vilket framhäver företagets fortsatta fokus på bränsleceller med vätgas som en potentiell väg till koldioxidneutralitet.
Toyota har länge varit en förespråkare för en mångfacetterad syn på elektrifiering, och marknadsfört icke-batterielektriska tekniker som bränsleceller med vätgas, hybrider och förbränningsmotorer.