Livestream-shoppingplattformen Whatnot Inc., som konkurrerar med TikTok Shop, har tagit in 265 miljoner dollar i en finansieringsrunda ledd av Greycroft Partners, DST Global och Avra. Den senaste finansieringen värderar företaget till 4,97 miljarder dollar, rapporterar Bloomberg.

Whatnot grundades 2019 och har snabbt blivit ett populärt alternativ till TikToks shoppingfunktioner. Förra året omsatte plattformen över 3 miljarder dollar i försäljning av varor som sneakers, samlarföremål, vinylskivor och handväskor.

"Möjligheterna för vad liveshopping och social handel kan göra för säljare och deras verksamheter är enorma," säger Whatnots medgrundare och VD Grant LaFontaine. "Det är något som kommer att förändra varje kategori och del av detaljhandeln."

Över 175 000 livestream-timmar varje vecka

Whatnot har sitt huvudkontor i Los Angeles och tusentals säljare i åtta länder, däribland USA, Kanada, Frankrike och Tyskland. Enligt företaget streamas över 175 000 timmar av liveshopping varje vecka på plattformen.  

"Det är som Instagram möter eBay," säger Val Zapata, grundare av Shoe Game Co., som förra året sålde sneakers för över 6 miljoner dollar via Whatnot. "Det är en marknadsplats, men du måste också underhålla folk."

Konkurrens med TikTok Shop

Liveshopping har redan etablerat sig som en framgångsrik modell i Asien och Stillahavsregionen, där TikToks moderbolag ByteDance Ltd. är baserat. TikTok Shop är en viktig del av TikToks verksamhet i USA, och företaget planerade förra året att sälja varor för över 17 miljarder dollar via sin plattform.

Samtidigt står TikTok inför ett potentiellt förbud i USA, vilket kan leda till att vissa säljare söker sig till konkurrerande plattformar som Whatnot. ByteDance har fram till den 19 januari på sig att sälja TikTok i USA, även om den dåvarande presidenten Donald Trump förväntas kunna ingripa.

"Vi hjälper gärna dessa säljare att återhämta sig och bygga en riktigt bra live- och social affär," tillägger LaFontaine.

Expansion och nya kategorier

Med de nya medlen planerar Whatnot att expandera till länder som Australien, anställa fler ingenjörer, förbättra kundtjänsten och lansera nya kategorier, såsom golf och konst. Företaget planerar också att återköpa aktier till ett värde av upp till 72 miljoner dollar som en del av sina expansionsplaner. Sedan starten har Whatnot samlat in totalt 746 miljoner dollar i kapital från investerare.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.