TikTok är en oumbärlig plattform för fem miljoner småföretag, som erbjuder prisvärd annonsering och oöverträffad organisk räckvidd. Utan plattformen riskerar många att förlora en viktig inkomstkälla.

Enligt TikTok bidrog annonsering, marknadsföring och organisk räckvidd på plattformen med 24,2 miljarder dollar till USA:s BNP under 2023, medan TikToks egna verksamheter adderade ytterligare 8,5 miljarder dollar. TikTok uppskattar att småföretag skulle förlora över en miljard dollar i intäkter och kreatörer nästan 300 miljoner dollar i inkomster bara inom en månad om förbudet träder i kraft. Plattformens ekosystem är avgörande för varumärkestillväxt, kundförvärv och kreatörers försörjning.

Medan företag och kreatörer förbereder sig för en eventuell störning riktas uppmärksamheten mot alternativ som Instagram Reels och YouTube Shorts. Dock är det osäkert om dessa kan erbjuda samma räckvidd och engagemang som TikTok.  

Varför ett förbud?

Amerikanska lagstiftare hävdar att TikToks moderbolag, ByteDance, utgör en säkerhetsrisk på grund av möjlig tillgång till amerikanska användardata. Kongressen har föreslagit att TikTok antingen ska säljas till ett amerikanskt bolag eller förbjudas helt. TikTok förnekar anklagelserna och påstår att det inte finns några bevis för missbruk av data och att företaget följer alla integritetsregler.

För att förhindra ett förbud har TikTok lämnat in en akut ansökan om uppskov och hävdar att förbudet skulle orsaka oåterkallelig skada för miljontals företag, kreatörer och användare. Nu väntar företaget på ett beslut från Högsta domstolen, medan deadline den 19 januari närmar sig.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.