Tekniken, som använder sensorer för att skapa detaljerade väderprognoser, ska förbättra både trafiksäkerheten och miljön, enligt ett pressmeddelande från Svevia.

Kenneth Thörn, platschef på vägstationen i Örnsköldsvik, ser stora fördelar med AI-baserad halkbekämpning.

– Vi får en mer exakt uppfattning om vilka vägar som verkligen behöver halkbekämpas, vilket förbättrar trafiksäkerheten. Dessutom innebär det att vi inte saltar i onödan, vilket är bra för både miljön och ekonomin. Det gör arbetet mer effektivt och minskar stressen för våra yrkeschaufförer som kan fokusera på trafiken istället, säger han i ett pressmeddelande.

Projektet, kallat Dynamic Dosage (dynamisk dosering), genomförs med medel från Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) och Infrasweden. Det drivs av Svevia i samarbete med mjukvaruföretaget Klimator och maskintillverkaren Epoke. Tekniken har tidigare testats på kommunala vägar i Danmark, men det här är första gången som den implementeras på svenska statliga vägar.

– Statliga vägar skiljer sig från kommunala vägar, särskilt när det gäller trafikbelastning och hastigheter, så det här blir en viktig testmiljö, säger Thörn.

Metoden använder en kombination av AI-genererade väglagsprognoser och sensorinformation från fordonet för att avgöra om saltspridaren ska aktiveras. Detta gör att maskinföraren inte behöver starta eller stoppa utrustningen manuellt.

Testerna kommer att genomföras under vinterförhållanden, men Svevia planerar att noggrant välja dagar för att säkerställa att trafiksäkerheten inte äventyras.

– Vi ser till att utföra testerna när vädret tillåter att vi kan följa upp resultaten på ett ansvarsfullt sätt, för att minimera riskerna för trafiken, förklarar Thörn.

Fakta om projektet Dynamic Dosage

  • Utvärderar dansk teknik för svenska förhållanden
  • Del av Svevias innovationsprojekt för prognosstyrd vinterväghållning
  • Finansieras av SBUF och Infrasweden
  • Målsättningar: Ökad trafiksäkerhet, hållbar vägunderhållning, minskad miljöpåverkan och bättre arbetsmiljö för maskinförare

Medverkande i projektet:

  • Svevia: Vägunderhåll och infrastruktur
  • Klimator: Utveckling av mjukvaruprogram inom vägklimatologi
  • Epoke: Maskintillverkare och utveckling av vinterutrustning
  • InfraSweden: Stödjer innovationsprojekt inom transportsystem
  • SBUF: Finansierar utvecklings- och forskningsprojekt inom byggbranschen
Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.