En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar på en intressant trend i svenska hushålls ekonomi. Trots en markant ökning i köpkraften har andelen pengar som spenderas på mat och alkoholfria drycker minskat avsevärt över tid.

I början av 1900-talet spenderade ett genomsnittligt svenskt hushåll 44 procent av sina totala inkomster på livsmedel. Denna siffra sjönk till 33 procent år 1952 och är idag bara cirka 13 procent av de totala utgifterna. Denna utveckling speglar en global trend där flera europeiska länder har visat liknande mönster.

"Om vi hade spenderat samma andel på livsmedel idag som i början av 1900-talet, skulle hushållens matutgifter ligga på cirka 16 000 kr per månad. Istället spenderar hushållen idag ungefär 4 600 kr," säger Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel.

Trots en minskad andel av budgeten för dagligvaror, påpekar Brynell att den totala konsumtionen ökat markant, vilket även gynnar livsmedelsbranschen. Största delen av hushållens utgifter går idag till boende, vilket uppgår till 24 procent. Övriga betydande utgifter inkluderar rekreation och kultur (12 procent), transport (12 procent), samt andra varor och tjänster (11 procent).

Rapporten belyser även att den disponibla hushållsinkomsten har ökat med cirka 70 procent från 1995 till 2022, vilket bidrar till förändrade konsumtionsmönster bland svenska hushåll.

Se även: Svenskarna väljer bort husmanskosten - allt fler lagar internationellt


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.