Molnbaserade Specter släpps i Norge. Det svenskutvecklade affärssystemet för e-handel och omnikanal har godkänts för den nya kassalagen i Norge och omfattar allt från butiksförsäljning till leveranshantering av onlineköp.
– Den norska e-handeln är väldigt intressant. Vi ser fram emot att få arbeta tillsammans med flera av landets mest spännande företag, säger Specters vd, Lennart Samsson.
Flera företag i Norge använder sig redan av Specter. Med en ny version, anpassad till norska förutsättningar, kommer Specter nu att kunna erbjuda sitt molnbaserade affärs- och kassasystem till fler aktörer i landet.
– Vi har funnits på den svenska marknaden i över tio år och kan utlova en kostnadseffektiv, trygg och beprövad tjänst. Idag använder cirka 1500 svenska företag Specter. Beroende på hur man räknar innebär det att mellan 15 och 20 procent av all e-handel med sällanköpsvaror i Sverige går via vårt system. När vi nu tar steget in på den norska marknaden vet vi redan att många företag kommer att bli glada, säger Specters vd, Lennart Samsson.
Samlar data för bättre analys
Specters affärs- och kassasystem vänder sig till små och medelstora företag och är särskilt anpassat för e-handel, retail och grossister. Tjänsten erbjuder en betydande förenkling och automatisering av flöden kring försäljning, lager, inköp och ekonomi.
Genom att vara hundra procent molnbaserat går det hela tiden att nå systemet, oavsett var man befinner sig, samtidigt som all data är samlad på en och samma plats.
– Inom dagens handel, oavsett om den sker online eller i butik, blir det allt viktigare att kunna samordna all data. Detta är en av Specters styrkor och gör att det sammantaget blir enklare att erbjuda en bra köpupplevelse för kunden, säger Lennart Samsson.
Butikskassasystem för omnikanal
Genom innovativ utveckling kan företag som använder sig av Specter sälja och ta betalt, både online och i fysiska butiker, med korrekt lagersaldo i alla kanaler, i realtid. Ett flertal av de populäraste e-handelsplattformarna är integrerade i systemet, liksom ett antal betal- och logistiktjänster. När Specter nu lanseras i Norge är det med ett affärs- och butikskassasystem som är anpassat till landets nya kassalag.
– Vi är ledande i Sverige med att kunna erbjuda en tjänst som integrerar i stort sett alla avgörande delar av omnikanal och onlinebaserad handel i ett molnbaserat affärssystem. Nu vill vi kunna hjälpa norska företagare på samma sätt. Marknaden är i ständig utveckling, med Specter får man ett system som gör att man kan fortsätta ligga i framkant, säger Lennart Samsson.