Fler kunder föredrar idag självskanning framför bemannade kassor. Endast 25 procent väljer den traditionella kassan, medan 34 procent använder handskannrar och allt fler går över till appbaserad skanning. Särskilt yngre konsumenter uppskattar den smidighet och snabbhet som självbetjäning erbjuder. Långa köer får hälften av kunderna i åldern 18–29 att lämna butiken, och trånga miljöer gör att 54 procent avstår från att gå in.

"Idag är det inte längre en fråga om huruvida butiker ska erbjuda självbetjäning till sina kunder, utan det är en fråga om hur och i vilken utsträckning. Behovet av kontroll är endast en av anledningarna till ökningen vi ser. Även möjligheten att själv bestämma över hur man interagera med personal är viktig, framför allt för de yngre," säger Charlotta Lindblad, Head of Marketing & Communication på Swish och fortsätter:

"Gen Z driver utvecklingen av självbetjäning men har skilda preferenser. Vissa söker snabba köp, andra inspiration. De butiker som lyckas framåt är de som kombinerar teknikens smidighet med den mänskliga kontakten."

Fler insikter från rapporten

  • Teknik uppskattas i butik: Nästan 80 procent av unga vuxna ser ny teknik som en fördel i sin butiksupplevelse.
  • Generationsskillnader driver tillväxt: Yngre konsumenter föredrar självbetjäning i högre grad än äldre, vilket leder till en organisk tillväxt när de yngre kundgrupperna blir en större del av marknaden.
  • Butiksappar blir allt viktigare: En genomsnittlig svensk har 3–4 butiksappar nedladdade. 29 procent av unga vuxna tycker dock att de har för många, vilket gör det avgörande att appar verkligen tillför ett tydligt värde, som rabatter och smidigare betalningar.
  • Medlemskap är vanligt, men inte alltid aktivt: De flesta svenskar är medlemmar i 3–5 kundklubbar, men använder inte alla aktivt.

Se även: Fördelen med självscanning i butikerna inte självklar


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar: