Undersökningen, 2024 Global State of Authentication, som är beställd av Yubico, är utförd av det globala ackrediterade undersökningsföretaget Talker Research mellan 22 juli och 12 augusti, och samlade svar från 20000 slumpmässigt utvalda vuxna personer med en anställning i tio länder, varav 2000 från Sverige, för att analysera och jämföra hur människor ser på IT-säkerhet, både privat och på arbetsplatsen.

De svenska resultaten sticker ut på flera sätt, bland andra:

  • Nästan hälften av de svenska respondenterna (46%) har fått sina lösenord komprometterade det senaste året – en siffra som är i linje med andra länder som Tyskland och Singapore. Trots detta använder fortfarande 55% av svenskarna bara användarnamn och lösenord för att logga in på sina arbetskonton, vilket är mycket enkelt för hackare att bryta sig igenom.

  • Brister i arbetsplatssäkerhet: Endast 21% av de svenska respondenterna anser att deras arbetsplats har starka IT-säkerhetsrutiner, vilket är betydligt lägre än genomsnittet på 30%, och långt under länder som Indien (52%) och USA (39%). Detta tyder på ett lågt förtroende för IT-säkerheten hos arbetsgivaren.

  • Vikten av säkerhetsutbildning för alla: Nästan hälften (47%) av de anställda i Sverige har aldrig fått någon IT-säkerhetsutbildning från sina arbetsgivare.

  • Låg tilltro till den personliga IT-säkerheten: Endast 12% av de svenska respondenterna anser att de har starka personliga IT-säkerhetsrutiner, vilket är en av de lägsta siffrorna i jämförelse med länder som Indien (42%) och USA (33%).

  • Svenskar prioriterar sin egen säkerhet: 51% av de tillfrågade är mer oroliga över säkerheten för sin personliga information, medan endast 8% känner samma oro för företagets information. Detta är en farlig trend som understryker behovet av bättre utbildning och ökad medvetenhet bland anställda.

  • Reaktivt snarare än proaktivt säkerhetsarbete: Efter att ha blivit hackade, vidtog endast 69% av de svenska respondenterna åtgärder för att förbättra sin säkerhet. Detta är lägre än det genomsnittet på 80%, vilket indikerar att svenskar är långsammare på att stärka sin säkerhet efter ett dataintrång.

  • Enbart 35 % granskar och uppdaterar sina personliga IT-säkerhetsrutiner minst en gång per år. Det omfattar åtgärder som att ta bort personlig data från internet, uppdatera säkerhetsprogram eller byta komprometterade lösenord. Endast 21 % anser att de har mycket starka åtgärder för att skydda sin privata information på nätet.

  • Komprometterade appar: Nästan hälften av de svenska respondenterna (48%) har fått sina sociala mediekonton komprometterade under det senaste året. Utöver sociala medier är även betalappar (14%) och onlinebutiker (14%) vanliga mål för dataintrång. Detta understryker hur cyberhot påverkar ekonomiska och dagliga transaktioner.

Undersökningen visar också att 64% av respondenterna anser att AI har gjort nätfiskeattacker mer sofistikerade. 58% tror också att AI har bidragit till att göra nätfiskeattacker mer framgångsrika. Denna oro visar att det finns en ökande medvetenhet om cyberhot, men att fler åtgärder behövs för att skydda både individer och organisationer.

Citat: "Resultaten belyser behovet av en holistisk strategi för cybersäkerhet, som omfattar både hemmiljö och arbetsmiljö," säger Derek Hanson, Vice President Standards and Alliances på Yubico. "Det innefattar att implementera starkare inloggningsmetoder och främja en säkerhetskultur genom kontinuerlig utbildning. Genom att integrera avancerade säkerhetsåtgärder i alla delar av vårt digitala liv kan vi bättre skydda oss själva, vår data och våra organisationer."

För mer information om undersökningen, läs gärna en rapport som innehåller de globala, sammanvägda resultaten. 

Undersökningen genomfördes med 2000 anställda vuxna från följande länder: USA, Storbritannien, Australien, Indien, Japan, Polen, Singapore, Frankrike, Tyskland och Sverige. Denna slumpmässiga dubbel-opt-in-undersökning beställdes av Yubico och utfördes av undersökningsföretaget Talker Research, som är ackrediterade medlemmar i Market Research Society (MRS) och European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR).


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.