"Det är en chock för alla," säger Ivica Stojkovic, huvudskyddsombud på IAC i Färgelanda, där cirka 450 anställda påverkas. Beskedet kom oväntat under ett krismöte vid åttatiden på tisdagsmorgonen, då Europaledningen informerade om växande skulder och en svag krona som orsaker bakom konkursansökan, skriver GP.

"Vi har inte fått någon indikation på detta," berättar Stojkovic. "Det är en bra fabrik och orderböckerna är desamma som igår och i förrgår."

IAC är en viktig leverantör till bland annat AB Volvo och Volvo Cars, som i huvudsak får instrumentpaneler från företaget. Claes Eliasson, presstalesperson på AB Volvo, uttrycker sorg över situationen men ser ingen omedelbar påverkan på deras drift tack vare diversifierade leverantörskedjor och lägre aktivitet under semesterperioden. Även Volvo Cars meddelar att de inte förväntar sig några större störningar för närvarande.

Enligt Ekot hade IAC Sverige stora skulder efter coronapandemin, vilket förvärrades av möjligheten att skjuta upp skatteinbetalningar. Vid slutet av förra året uppgick skulderna till 1,2 miljarder kronor.

IAC Group har nyligen sålt sin verksamhet i Storbritannien och planerar att sälja även sin verksamhet i Kina. Den globala ledningen har kämpat för att hitta en lösning för den svenska verksamheten, men likviditetsproblem har hindrat en hållbar lösning, enligt ett pressmeddelande från företaget.

Konkursförvaltaren Mikael Kubu från Ackordscentralen meddelar att produktionen ska fortgå och att målet är att sälja verksamheten i slutet av sommaren. "Det finns goda förutsättningar att anställda får behålla jobbet med en ny ägare," säger Kubu och påpekar att efterfrågan på produkterna fortsatt är hög. Redan nu finns intressenter för verksamheten.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.