Jag gillar att researcha, så det gjorde jag. I Folkets hus bjöd jag in ortens invånare till dialog om varor, öppettider och annat - allt för att kunna locka så många lokala kunder som möjligt till affären, berättar Queenie.
Efter en tids praktik i butiken, för att lära känna verksamheten, blev det 2017 affär. Till en början såg kassaflödet bra ut och livet lekte. Men efter sex månader började det bli svårt att få ihop siffrorna.
Det var väldigt stressigt. Jag hade inte kunnat ta ut någon lön och en av mina anställda fick gå. Orten vi bor på är väldigt liten så det kändes som att folks syn på mig förändrades i och med detta. Det blev många sena kvällar med bokföringen som sedan följdes av sömnlösa nätter.
Det var då Bengt Hedberg kom in i bilden. Han är civilekonom och redovisningskonsult, för Queenies del blev han ett ovärderligt stöd när den lilla mataffären närmade sig konkurs.
Han tog över bokföringen, hjälpte mig att vända på varje sten för att hitta en lösning och var till sist en mycket god mentor när det kom till att ta sig igenom konkursen.
Då fanns inte Early Warning i Sverige, systemet som i många andra europeiska länder hjälper företagare styra av eller navigera genom en konkurs. Utan det var Queenie med hjälp av Företagande.se som hämtade hem konceptet till Sverige, efter hennes egen konkurs.
- Jag ville veta vilket stöd som faktiskt fanns för företagare som hotas av konkurs, både i Sverige och i andra länder. Early Warning, ett danskt system, stack ut och vi bestämde oss för att försöka etablera det här, säger Queenie.
I tre år har konceptet drivits utan extern finansiering, för Queenie och de andra som arbetar med Early Warning innebär det volontärarbete. Och kapacitetsmässigt har de möjlighet att ta sig an en bråkdel av de företag som skulle kunna få hjälp vid stundande konkurs.
- Det många inte tänker på är att en företagskonkurs påverkar långt fler än bara Skatteverket. Leverantörer står kvar med obetalda fakturor, anställda förlorar sina jobb, och i förlängningen drabbas även deras familjer av den ekonomisk osäkerheten. De psykologiska konsekvenserna uppmärksammas sällan, trots att de kan vara lika förödande som de ekonomiska effekterna, säger Queenie.
Bengt Hedberg är numer den person som konkurshotade företagare får hjälp av via Early Warning. Han menar att ungefär hälften av alla svenska konkurser skulle kunna avstyras genom tidig inblandning.
Det allra första vi gör är samtala med företagaren. De måste känna sig sedda och förstådda. När vi sedan fått en inblick i företaget och vilka problem som behöver lösas kan vi komma med konkreta förslag, säger Bengt och fortsätter:
Det är inte alltid helt lätta samtal. Företagare lägger ned hjärta och själ i sina verksamheter och kan ha starka relationer till sina anställda. I vissa fall innebär lösningen på de ekonomiska problemen att en anställning behöver avslutas, och det är sällan goda nyheter för ägaren.
I syvende och sist är problemen hos konkurshotade företag alltid desamma: för lite pengar in och för mycket pengar ut. Bengts roll är att styra om och effektivisera företagen för att lösa ekvationen. Men det kräver både mod och engagemang från den drabbade företagaren.
Det är ofta väldigt jobbigt för en företagare att ta steget till att be om hjälp. Det finns mycket stolthet bland de svenska företagarna - men jag brukar trösta med att säga att det inte finns några bolag som bara går bra hela tiden. Alla behöver hjälp ibland.
I dagsläget är det svenska Early Warning-systemet i sin linda, till skillnad från vissa andra europeiska länder finns ingen statlig finansiering. Det innebär att långt ifrån alla som behöver hjälp kan få den.
I Danmark vet vi att staten sparar cirka en miljard per år på företag som inte går i konkurs, jämförelsevis har Early Warning Danmark en budget om 15 miljoner kronor. En investering i det här systemet betalar tillbaka sig självt snabbt.