Anneli Willander är entreprenören, som i sin roll i affärsnätverket Business Event Network, jobbar med att sammanlänka beslutsfattare. I nätverket träffas medlemmarna under lättsamma och avkopplade former, som enligt henne, ger bästa förutsättningarna för att skapa långsiktiga och hållbara relationer. Du vet aldrig vad en kontakt leder till menar hon. Att följa upp kontakter är viktigt så att man bygger goda relationer för framtiden.
Om relationerna leder till affärer, samarbeten eller att medlemmarna börjar hjälpa varandra i vårt nätverk är upp till dem själva, inleder Anneli.
- Vi är ett affärsnätverk, som framförallt vänder sig till de som förstår värdet av att nätverka, men inte alltid har tiden som vissa nätverk kräver, eller de som kanske vill vara med i flera typer av nätverk. Vi ses nämligen inte lika ofta, däremot när vi ses gör vi det med kvalitet och under lite längre tid. Vi vänder oss till alla typer av branscher där varje grupp har branschexklusivitet.
Att nätverka är väldigt viktigt både för att utveckla företaget man representerar antigen som egen företagare eller som anställd men även för ens personliga utveckling, menar Anneli.
- Nu är jag själv väldigt socialt lagd och älskar människor, men det finns ju de personer som tycker det är lite läskigt att ta kontakt med okända människor i ett nätverkssammanhang. Därför kan det vara bra att gå med i denna typen av nätverk, som komplement till att nätverka i sociala medier som till exempel LinkedIn.
Även om det finns många möjligheter att nätverka digitalt poängterar hon att det ger ett annat intryck och man får ofta större förtroende när man träffas i verkligheten. Enligt henne är det bästa att mixa det digitala nätverkandet med just liveträffar. Det beror såklart även på vilken verksamhet som man representerar och var i landet eller världen det är man söker sina kontakter.
- Jag påstår att nätverkande är grunden för att lyckas och bli framgångsrik eftersom affärer görs mellan människor. Därför är det viktigt att träffa människor för att sprida att man finns oavsett om man har en liten butik eller stor webshop och oavsett vilken bransch man verkar i, säger Anneli med eftertryck.
Själv nätverkar hon så fort hon får möjlighet. Det kan vara på frukostträffar, föreläsningar, organiserade öppna nätverksträffar som till exempel Startup Bar eller i andra sammanhang där många företagare är samlade. Man vet aldrig vad ett möte med en människa kan leda till, så missa inte den chansen, tillägger hon.
- Gör det dock med glädje, det får aldrig bli ett tvång, ett måste eller ett stressmoment. Då kommer du inte vara lika öppen och är du inte det så kommer dina chanser till att skapa bra kontakter troligtvis att minska.
Annelis bästa nätverkstips
Hennes bästa nätverkstips är att vara sig själv, vara öppen för möjligheter, se glädjen i att lära känna andra människor och företag och visa intresse för dem. Försök skapa många kontaktytor på ett mingel. Byt inte bara visitkort utan försök skapa en personlig dialog med företaget i fokus. Våga ta kontakt med nya människor. Det viktigaste av allt när du skapat en ny kontakt är att följa upp, så återkoppla alltid med ett mejl eller ett telefonsamtal för att boka ett nytt möte.
- Fortsätt därefter att hålla kontakt om det ska leda till något men ha inte för bråttom. Bara för att det inte blir affär direkt betyder det inte att kontakten inte är gynnsam. Det är bättre bygga en långsiktig relation för ur den kan många goda affärer komma på sikt, avslutar Anneli.