”Den andra gången vi genomförde vår online-mässa lades en order var 90:e sekund, nu i höstas placerades en beställning via plattformen var 20:e sekund. Vissa varumärken ökade sitt återförsäljarnätverk med 80 procent och tiofaldigade sin månadsförsäljning samma månad,” förklarar Nicolas d'Audiffret, grundare och CEO för Ankorstore.
Ett svenskt varumärke som testat att delta på mässan är Carl Oscar, som designar och marknadsför dryckestermosar, matlådor och väskor för barn och unga. Företaget startades 2007 av föräldrarna till Carl och Oscar, som idag hunnit bli tonåringar. Alla produkter har ett uttalat hållbarhetsperspektiv och är helt fria från gifter och plasttillsatser som BPA (Bisfenol-A).
Så här säger Annika Öhberg, ena grundaren till Carl Oscar:
– På mässan i höstas ökade vår försäljning till det dubbla under dessa dagar. Vi fick också kontakt med fler butiker som nu säljer våra produkter. Det är bra med ett ett samlat event som inte krockar med andra säljtoppar, till exempel inför jul. Vi har också upplevt att vi fått bra support från arrangören och det gör ju att vi då kan prioritera att satsa tid och energi på att öka vår försäljning via deras marknadsplattform. Att medverka på den här typen av plattformar kräver ju en hel del löpande jobb med produktuppdateringar och information från vår sida. Så att arrangören ställer upp med hjälp och support, samt att de själva bidrar med rabatter, upplever jag ger bra villkor till både de varumärken och butiker som valt att ansluta sig. Det här har sammantaget gjort att vi nu valt att lägga vår huvudfokus på Ankorstore.
Den europeiska konsumtionstrenden tyder trots pandemin på ett ökat stöd för lokal handel och allt större intresse för oberoende, autentiska varumärken, enligt en ny studie som presenterades av PWC i december. Denna utveckling ser man även från Ankorstores sida: 2021 fördubblades såväl antalet återförsäljare som varumärken på plattformen, som idag har 200 000 butiker och 15 000 varumärken från hela Europa.
”Digitala handelsmässor är ett kostnadseffektivt sätt för butikerna att upptäcka nya varumärken att sälja. För de mindre återförsäljarna är jag övertygad om att online-mässorna kommer bli huvudkanalen när de ska hämta in nya produkter att sälja, de kommer inte vilja gå tillbaka till den gamla modellen med kostsamma resor, transporter och där de dessutom kanske måste stänga butiken eller hyra in extra personal för att delta”, förklarar Nicolas d'Audiffret, grundare och CEO för Ankorstore.
Om Carl Oscar
Grundarna Annika och Niclas Öhberg har bakgrund från friluftsbranschen där de tillsammans jobbat 30 år. Annika med kundservice & skeppning, marknadsföring och kommunikation, Niclas med produktionsplanering, inköp, produktutveckling och logistik. De menar att god funktion och hög kvalitet är branschens ledord och vill dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter till alla som har med sig mat och dryck på språng. Företaget har de senaste två åren omsatt cirka 5,5 miljoner kronor och gjorde 2020 ett resultat på 1,4 miljoner kronor.
Om Ankorstore
Ankorstore är en marknadsplats som handplockar oberoende varumärken och kopplar samman dem med de mest omtyckta lokala återförsäljarna. Ankorstore förser återförsäljare med verktyg och affärsvillkor som låter dem växa och hantera sin verksamhet, och hjälper varumärken att utveckla sin grossistverksamhet i hela Europa. Ankorstore arbetar idag med 200 000 oberoende retailers och 15 000 varumärken i 23 europeiska länder.