Marknadsföringslagen bygger på ett EU-direktiv, vilket innebär att samma regler gäller inom hela EU. Bland annat finns en så kallad svart lista där 31 marknadsföringsmetoder som alltid är förbjudna är samlade.
Det råder förbud mot
- att utforma reklam på ett sådant sätt att det inte tydligt framgår att det handlar om reklam och vem som är avsändare.
- vilseledande marknadsföring. Uppgifterna ska vara sanna, tydliga och fullständiga, till exempel om varans kvalitet, ursprung, pris och betalningsvillkor.
- vilseledande förpackningsstorlekar. Förpackningen ska inte ge ett falskt intryck av mängd, form och storlek.
- vilseledande efterbildningar. Det är förbjudet att kopiera och efterbilda konkurrenters produkter.
- ”falska” konkursutförsäljningar. Begreppet får i princip bara användas av konkursbo.
- ”falska” utförsäljningar. Utförsäljningen ska gälla hela lagret eller en tydligt avgränsad del av lagret, samt under en begränsad tid.
- ”falska” realisationer. Begreppet får bara användas om realisationen gäller det vanliga sortimenet, under en begränsad tid och till betydligt lägre priser än normalt.
- att skicka icke-beställda varor.
- vilseledande presentation av förmånserbjudanden. Det måste finnas tillräckligt med information om erbjudandets värde och de villkor som gäller för att utnyttja det.
Tänk på!
- En pristävling får aldrig avgöras av slumpen. Deltagaren måste prestera något, annars handlar det om lotteri, vilket kräver speciellt tillstånd.
- Var försiktig med jämförande reklam. Du måste kunna bevisa det du påstår i reklamen. Tala aldrig illa om en konkurrent.
- Den medföljande varan vid kombinationserbjudande får inte vara mycket dyrare än huvudvaran – en CD-spelare får inte medfölja ett erbjudande om kaffe.
- ”Gratis” bara får skrivas om det inte krävs någon motprestation.
Texten är hämtad ur Tillväxtverkets "Marknadsföring för nyföretagare".