Att skriva på webben har varit min mest framgångsrika marknadsföringsstrategi någonsin. Jag har testat de flesta: Facebook-annonser, Google Ads, frukostseminarium, sponsra podcasts och tävlingar. Inget har varit i närheten av att vara så kul och kostnadseffektivt som skrivande. Förutom bra kvalité så kräver skrivande på webben ett långsiktigt åtagande. Belöningen av skrivandet kommer ofta efter några månader. Därför tänkte jag ge dig några knep som jag lärde mig på psykologprogrammet för att hålla motivationen uppe.

1. Sätt SMART:a mål

Med risk för att låta som en lärare i organisationspsykologi A så är det alltid bra att sätta SMART:a mål. Det vill säga mål som är Specifika, Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsbestämda. När jag arbetade med sajten Psykologifabriken.se skapade vi just sådana för psykologerna som arbetade på Psykologifabriken. Alla tilldelades en dag då de skulle skriva på sajten. Många hade invändningar mot detta eftersom de trodde att de skulle ta för lång tid. Det vi gjorde då var att bestämma oss för att en text kunde vara så kort som 650 tecken och att man mer än gärna bara fick lägga in ett psykologi-klipp ifall man hade lite tid. Slutligen så arbetade vi alltid terminsvis, det vill säga att schemat gällde mellan september till mitten av december, samt från trettondagen till nationaldagen.

2. Hitta belöningarna som funkar för just dig

Ännu ett skolboksexempel men nyckeln ligger i just “som funkar för just dig”. För snart 100 år sedan kunde psykologen BF Skinner visa att djur och människor i höggrad är konsekvensstyrda. Vi gör alltså mer av sådant som vi får belöning efter. Om ditt bloggande bara leder till massa anonymt näthat kommer du ju troligtvis inte att fortsätta. Om det däremot leder till att du får massa trafik till din sajt så fortsätter du förstås. Vad som är belönande är dock högst individuellt. När du sätter upp dina SMART:a mål bör du således lägga lite tid på att sätta upp några personliga belöningar som du ska få när du uppnått målen. Försök att hålla dig ifrån att vara “duktig” så som att sätta upp belöningar som du tror att alla skulle gilla. Känns belöningen inte helt rätt kommer den snabbt att få motsatt effekt i det att du ju ändå inte vill ha den, så varför skulle du då anstränga dig?

3. Bryt inte kedjan:

Den ryska psykologen Bluma Wulfovna Zeigarnik visade, genom en rad experiment, att vi människor kommer ihåg ofullständiga uppgifter bättre än avslutade. Du kan själv utnyttja denna människliga egenskap genom att sätta upp ditt skrivande som en uppgift som är ofullständig. När jag lanserade mig kreativitetsblogg 52beteenden.se för drygt ett år sedan så bestämde jag mig för att jag skulle skriva ett inlägg i veckan under ett år. Visst fanns det veckor då jag verkligen inte pallade att skriva men känslan av att jag inte ville bryta blogg-kedjan var för stark. 52 veckor senare hade jag en blogg med 52 bra inlägg om kreativitet.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.