Häng med nu för det här kan förändra hur du skriver dina säljtexter för alltid …
Låt oss börja med en fråga: Vem är du mest intresserad av? Dig själv kanske? Erkänn.
Det är bara du och jag här. Visst är det härligt att få prata och berätta om sig själv. Det tycker de flesta.
Och det märks ganska väl när man tittar på de flesta annonser, mailkampanjer, webbplatser och så vidare. Det handlar oftast om hur duktigt, fiffigt och braiga-bäst (det ordet hittade jag just på) företaget är.
Men om du vill sälja riktigt mycket av dina tjänster, så ska du göra tvärtom.
Glöm fakta, fördelar och kundnytta
I början ska du därför glömma all fakta, alla egenskaper och alla fördelar som du erbjuder. Visst är dessa viktiga, men bara när du vet vad din marknad verkligen vill ha.
Så istället för att fokusera på vad du har att sälja ska du fokusera på vad som driver din marknad. Fokusera på deras känslor, behov och begär. Kliv in i deras tankar, försök att förstå vad som frustrerar dem och vad som får deras hjärta att bulta snabbare.
Lyssna på kunderna.
Det är det jag menar med att du ska skriva med dina öron för att sälja mer. Låter det konstigt eller svårt? Det är det inte om du verkligen sätter dig in i dina kunders situation.
Ska vi ta ett exempel? Låt oss säga att du är IT-konsult och hjälper företag med datasäkerhet. Nu är det dags att annonsera. Men vad ska du “säga” i rubriken? Något om dig? Hur länge har du varit i branschen? Hur många kunder du har hjälpt?
NEJ. NEJ. OCH NEJ.
Du ska skriva om något som kan vara ett problem för dina potentiella kunder eller något som oroar dem.
Du skulle kunna skriva: ”Klarar din dator nästa virusattack?” eller ”Vem är inne och snokar i din dator just nu?”. Båda är okej.
Men vi kan bättre, eller hur? Vi vill komma närmare kärnan, närmare kunden.
Varför vill jag inte att ett virus ska smyga sig in i min dator?
Svaret är självklart: STRUL. Virus i datorn tar tid att fixa. Minnen försvinner. Bankuppgifter på vift. Och sånt är inget kul.
Låt oss prova en ny rubrik:
”POFF - på 3 sekunder kan allt på din dator vara borta för alltid”.
POFF? Ska vi verkligen skriva POFF? Japp, det är mitt förslag. Varför? Enkelt svar.
Därför att ordet sällan, för att inte säga aldrig, används i annonser och kommer därmed att fånga folks uppmärksamhet. Och uppmärksamhet är nummer ett. Utan uppmärksamhet är det ingen som kommer att läsa din annons.
Nu har vi en hyfsat bra rubrik eftersom vi pratar om de som berörs och om vad som kan bli deras problem. Kan den göras bättre? Självklart. Men den är tillräckligt bra för att testas.
Om du fokuserar på din marknad istället för din tjänst, om du fokuserar på kundernas känslor, frustrationer och begär – då kommer kunderna tacka dig genom att öppna plånboken.