Den senaste datan från Dreamdata visar följande:

62,4 Kontaktpunkter

Statistiken visar att kunden behöver minst 62,4 kontaktpunkter med ditt företag innan en affär avslutas. Exempel på en interaktion kan vara besök på din webbplats eller klick på ett inlägg från ditt företag.

3,5 Kanaler

Datan visar också att alla dessa interaktioner sker över ett flertal kanaler och åtminstone 3,5 olika kanaler. Olika kanaler kan exempelvis vara sociala medier, webbplats och e-post.

Vad är lösningen?

Då de flesta B2B-försäljningscykler är såpass långa är den bästa lösningen att alltid vara den aktör som är "top of mind" gentemot potentiella kunder. Detta innebär att du behöver synas där kunderna spenderar sin tid och samtidigt visa din kompetens och att ni faktiskt kan lösa kundens problem. Detta kan göras genom att följa en så kallad "multichannel"-strategi.

Multichannel strategi

Datan visar att din kund behöver ha alla dessa interaktioner med ditt företag över åtminstone 3,5 olika kanaler, då är din prioritet att nå och samtidigt engagera dig där dina kunder spenderar mest tid. Det innebär att du som företag måste vara närvarande på de mest populära kanalerna som dina kunder använder. Dessa kanaler är olika beroende på vilken bransch ditt företag är verksamt inom och måste anpassas efter just din idealkund.

Strategin är följande:

  • Online-närvaro på plattformar som Linkedin, Meta, Twitter, e-post

  • Riktade marknadsföringskampanjer över flera kanaler

  • Personligt, värdefullt och engagerande innehåll vi samtliga kanaler

Retargeting för att bli "top of mind"

Retargeting-annonser riktar sig mot de kunder som redan visat intresse för ditt företag eller de lösningar som ni erbjuder. Retargeting-kampanjer som annonserar på flera kanaler är därför viktiga för att hålla sig "top of mind".

Då dessa annonser säkerhetsställer att ditt företag syns på så många olika kanaler som möjligt, så att potentiella kunder inte glömmer bort dig när de är redo att göra sitt köp.

Samarbetet mellan sälj och marknadsföring

Sista steget är att säljteam och marknadsföringsteam behöver samarbeta nära varandra. Marknadsföringsteamet tillhandahåller data och insikter om köpbeteenden hos potentiella kunder, som säljare sedan använder för att konvertera potentiella kunder till köpare.

Säljteamet har ständig kontakt och ger feedback till marknadsföringsteamet på vad som fungerar för att konvertera kunder. Viktigt att man har ständig och tydlig kommunikation med varandra.

Sammanfattningsvis så är B2B-köpresan ofta en längre process att ta sig igenom. Men när du använder en "multichannel"-strategi tillsammans med retargeting-kampanjer och samordnar marknadsföringen med ditt säljteam så kommer du förhoppningsvis att kunna generera fler affärer på sikt.

Originalartikel hittar du här: www.sidmarketing.com


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.