En solfjäder av möjligheter
Det finns en solfjäder av möjligheter för marknadsföring på nätet och du behöver koordinera dessa tillsammans i din marknadsstrategiska planering. Det är koordinationen som gör att du får kraft och lyfter, enstaka åtgärder som inte är koordinerade kan aldrig bli lika kraftfulla. Och du vill få maximalt ut av din närvaro online! Det är tyvärr vanligt att man skickar ut annonser i form av poster eller videos inför kampanjer eller annat – och att det saknar en övergripande strategisk koordination. Flera globala företag såväl som mindre vet inte hur man maximerar sin online marknadsföring genom att koordinera alla de olika möjligheterna i denna solfjäder. Och vet man så missar man ibland att kommunicera på rätt sätt med kanalen influencers. Detta gör skillnad för slutresultatet.
Hur man använder influencers
En fjäder i solfjädern är influencers. I vissa läger är influencer marketing redan vedertaget, men det är förvånansvärt många som inte förstår hur man kan nyttja influencers till fullo – och ändå är man skickliga inom marknadsföring. Det är bara det att detta är, för vissa branscher, ett ganska nytt upplägg och om man inte från början är skicklig i att hantera olika immateriella värden kommer man få svårt att förstå hur man nyttjar influencers.
Missa inte: Tjäna pengar på sociala medier - Ekonomiguruns bästa tips hur man gör
Så hur gör man då med influencern?
Du behöver integrera den utvalda influencern i din marknadsplan så att han eller hon förstärker pågående åtgärder. Det handlar också om perfekt timing, men framför allt om det budskap som influencern ger och hur influencerns målgrupp rör sig – det är en målgrupp som är attraherad av din produkt och som också finns på andra arenor där de behöver mötas av kompletterande budskap. Detta är ett vinnande koncept under förutsättning att du planerar att utföra det långsiktigt så att målgruppen löpande exponeras.
Välj rätt coolness, kunskap eller kaxighet
Hur väljer man rätt influencer för att integrera i marknadsföringen?
Globala företag anlitar ofta celebriteter som används i influencer-syfte. Då handlar det om stora pengar, men detta är inte nödvändigt. Det går utmärkt att vinna framgång genom att anlita influencers som har färre följare och har en specifik profilering som gör att de attraherar just din målgrupp. Det är extremt viktigt att välja influencer utifrån den målgrupp du vill nå – därför behöver du veta vad din målgrupp attraheras av, vad de dras till. Den influencer du anlitar behöver utstråla exakt de egenskaperna, men du ska också titta på inflencerns målgrupp – är det din?
En annan sak du behöver tänka på är att influencern ska vara 100% professionell. Det finns influencers som inte kommer att förstå din strategi och hur du tänkt dig detta. Det finns också framgångsrika influencers som inte agerar professionellt men ändå har många följare, akta dig för dessa, de gör oftast lite som de vill med ditt varumärke, och varumärket är lika med guld. Lägg det inte i händerna på en exponering där du inte kommer att ha full kontroll över hur det ser ut eller den omgivning det framförs i. Det vill säga, vissa influencers är spontana och experimenterande och om detta inte passar ditt varumärke ska du hålla dig borta från dem. Om du behöver vara extremt innovativ ska du självklart anlita någon som är banbrytande och djärv.
Plattformar online – agera smart och datadrivet!
Det finns flera olika plattformar online, och vilken du väljer beror helt och hållet på var din målgrupp finns naturligt. Du behöver ta statistik från plattformarna för att se om det är din målgrupp som rör sig där. Instagram har en ganska ung publik från 45 och nedåt, med styrkan runt 18–24 års ålder medan Facebook och Linkedin är blandade. Du har också plattformar som Youtube för video-bloggar, du har även Pinterest som har alla områden på sin plattform. Pinterest är gigantiskt och genom att samla data på denna plattform kan man tydligt pinpointa de miljoner människor som kan vara intresserad av din produkt. Att enbart konvertera ett par procent av dem kan vara en lönsam affär. Men kom ihåg – bara för att målgruppen finns där och är intresserade innebär det inte att du kommer att sälja till dem. Allt hänger på hur ditt budskap kan inarbetas och etablera kontakt för att konvertera dem. Detta är en process som du behöver agera smart i
Det finns också plattformat med speciella inriktningar som exempelvis Samcart för kurser, Vimeo för företagsvideos och Amazon för alla möjliga produkter med flera. Hur som helst – du behöver samla data så att du vet vart i plattformen, inom vilken intressesfär, du ska fokusera och vilken influencer du ska använda som ”har” din målgrupp. På Instagram exempelvis finns det communities med influencers som bara sysslar med att läsa och promota böcker åt författare, dessa har stora skaror med bokintresserade som står med en fot i Amazon och ett öra mot influencerns rekommendationer. Andra influencers sysslar med smink och skönhetsprodukter – det finns influencers inom alla branscher och områden.
Hur man integrerar influencers i sin marknadsplan
Du behöver lägga upp en plan med influencern och vara tydlig med vilket resultat du vill ha ut av detta så att det inte finns några frågetecken. Om influencern är välkvalificerad kommer han eller hon att föreslå olika åtgärder för att du ska uppnå det du önskar. Du behöver också fastställa datum och hur kommunikationen med influencern ska fungera. Kommunikationen kan brista om du inte rutar in hur den ska fungera och vilka deadlines för eventuella budskap eller material till influencern som ska finnas. Det är också viktigt att informera om ifall du koordinerar detta med andra event som ska träffa målgruppen från olika håll – då förstår influencern vikten av timing. Tydlighet från din sida är extremt viktig.
Vissa influencers är excellenta att arbeta med. De förstår hur långsiktig ett samarbete med dem och dig behöver vara eftersom målgruppen ska tas genom olika faser för att bli etablerade som kunder hos dig. När du har hittat rätt influencer kan du göra ett längre avtal med dem. Det finns flera varianter. Ibland kan du samverka med en influencer som har flera hundra tusen följare och ibland kan det ge mera att samverka med ett tiotal influencers som har tjugotusen följare vardera eller ännu färre. Priset blir ungefär detsamma. Influencer marketing är – rätt utförd - kraftfull och kostar inte mycket. Priserna kan ligga mellan 200 kronor per post till flera tusen beroende på antalet följare.
Räkna in ”aktiva” följare
Men en liten varning vad gäller följare – du ska inte räkna enbart på antalet följare även om detta styr influencerns prissättning. Du behöver alltid veta hur många av influencerns följare som är ”aktiva” följare, det vill säga de som löpande agerar på marknadsföringen. Ibland kan det vara så att en influencer som har 10 000 följare och därav 9 000 aktiva följare ger dig ett bättre resultat än den som har 100 000 följare och 5 000 aktiva följare. Och priset för den som har färre följare är så mycket lägre. Var uppmärksam på detta och ställ alltid frågor till influencern. Om de inte kan svara kan du välja någon annan. En professionell influencer vet hur stor del av följarskaran som är ”aktiv”, men det är inget som skyltas med utåt – det skulle sabba prissättningen för flera av dem.