Har du funderat på att använda dig av influencers för att marknadsföra din produkt eller tjänst? Här går vi igenom allt från vad företeelsen innebär, till hur du ska tänka och planera innan du kontaktar en influencer. Vi listar även några vanliga misstag du ska undvika i ert samarbete.
Marknadsföring då och nu
Att marknadsföra den produkt eller tjänst ditt företag har är grundläggande för att få in kunder. Förr var annonser i tidningar, affischer på stan och reklam i brevlådan de vanligaste sätten att marknadsföra sig. Idag är det sociala medier minst lika effektivt där du med endast några tusenlappar kan nå hundratusentals människor med din reklam. Förutom att du med största sannolikhet har egna sociala mediekanaler kan det någon gång bli aktuellt att ha samarbeten med influencers. Denna typ av marknadsföring ökar i popularitet, mycket tack vare att den blir mer personlig samtidigt som den når ut till tusentals av människor.
Influencers – vad är det?
Influencers kan sägas vara ett paraplybegrepp för de personer som byggt upp stora digitala kanaler med många följare. Till digitala kanaler räknas allt från YouTube och Facebook till Instagram, och dess innehåll samt huvudperson kan sägas utöva inflytande över sin skara av följare. Följarna uppskattar helt enkelt det influencern gör i sin kanal och inspireras av detta informationsflöde. Att bygga upp en digital kanal med många följare tar tid och kräver mycket engagemang, det kan ta år att bygga upp en stor kanal och vinna följarnas förtroende.
Att samarbeta med influencers
Att skapa samarbeten i marknadsföringssyfte är något som ligger i både företagaren och influencerns intresse. Dels synliggör företaget sin tjänst eller produkt och dels får influencern betalt för jobbet de lägger ned på att marknadsföra.
När du vill börja samarbeta med någon som har stora sociala kanaler bör du tänka på följande punkter:
- Vilken eller vilka influencers vill du samarbeta med?
- Vilka influencers har en målgrupp som intresserar sig för din tjänst eller produkt?
- Har personen verkligen det antal följare som påstås? Det är lätt att blåsa upp statistik, följare och trafik på internet.
- Passar ditt varumärke verkligen ihop med personens varumärke?
- Verkar personen genuin eller tar denne in vilken produkt som helst bara för att tjäna pengar? Det genomskådas förr eller senare av följarna som då kan tappa förtroendet vilket i sin tur gör att värdet för ditt företag inte alls blir detsamma.
- Fundera över varför influencern skall intressera sig för att samarbeta med just dig! Återigen, ett genuint samarbete och intresse för din produkt är viktigt. Kunderna märker det.
Framstå som seriös – följ reglerna!
När du överväger att använda dig av det som kallas influencer marketing är det viktigt att du följer reglerna för att framstå som seriös. Tiden när ett företag kunde erbjuda en produkt gratis till en bloggare i utbyte mot ett inlägg är över, idag kostar seriösa samarbeten pengar och med all rätt. Få företag skulle drömma om att begära att en dagstidning, helt utan ersättning, skulle publicera en reklamannons i sin tidning. Tack vare ökad medvetenhet samt en större reglering av branschen förväntas ett samarbete gå professionellt till, både från företaget och influencerns sida. Se därför inte ditt samarbete som ett enkelt och kostnadsfritt sätt att få marknadsföring. Ryktet sprider sig snart att du inte är villig att betala för tjänsten, vilket i längden kan skada ditt företags varumärke.
Missa inte: Experter tipsar om hur du marknadsför företaget på nätet
Samarbeten väljs med omsorg
Influencers väljer sina samarbeten med omsorg vilket innebär att även du som företagare bör göra detta. Tack vare skärpta regler för reklam är det nu viktigt att tydliggöra när ett inlägg är sponsrat och inte, för ökad transparens och för att undvika smygreklam. Det influencern lägger ut i sina kanaler är med andra ord något de måste kunna stå för och därför är det viktig att produkten eller tjänsten går hand i hand med deras värderingar. Förvänta dig därför att ditt eget företags värderingar och hållbarhetsperspektiv kan spela in i huruvida influencern väljer att samarbeta med dig eller inte. Se därför till att själv vara transparent och tydlig i ditt företag.
Se även: Så ökar du din ROI på digital marknadsföring
Vanliga misstag
Det är inte alltid som det blir rätt när det handlar om marknadsföring i sociala medier. Nedan har vi samlat de fyra vanligaste misstagen som företag gör vid influencer marketing. Ta dig därför en funderare på följande punkter och undvik att din marknadsföringskampanj inte lever upp till förväntningarna.
1. Inget tydligt syfte
Det är inte alltid som huvudsyftet är att sälja produkter eller tjänster utan det kan lika gärna vara att öka det egna följarantalet eller få ut sitt varumärke. Var noga med att redan i förväg definiera varför du vill ha ett samarbete med en influencer och i vilket syfte. På så sätt har du lättare att följa upp resultaten och se om det gav vad du önskade.
2. Utebliven research
Det är vanligt att välja influencers som du har i ditt eget flöde eller som dina vänner följer. Men trots att du finner personens flöde intressant är det inte säkert att de följare som denna person har är intresserade av det ditt företag har att erbjuda. Gör därför en grundlig research och försök hitta en influencer som snarare matchar ditt företags värderingar och målgrupp än dina egna intressepreferenser.
3. Influencern vet bäst
När väl ett samarbete är etablerat är det lätt att företagaren försöker gå in och styra och påverka influencerns arbete. Det är ju trots allt företagets produkter det handlar om, eller hur? Tyvärr fungerar det inte så, influencern vet bäst vad som funkar i deras kanaler och vad deras följare tycker om. Lämna därför över det konstnärliga och lita på att din kampanj blir riktigt bra, det är trots allt det du betalar för.
Guide: Så får du din AdWordsannonsering att ge jackpot
4. Förväntan
Det är lätt att tänka sig att samarbetet direkt skall generera i stora försäljningssiffror, men som med vilken försäljningsstrategi som helst tar det lite tid. Tänk därför långsiktigt och att om det inte leder till sälj direkt kan det ge ditt företag nya följare i dina sociala medier. Följare som sedan kan konverteras till kunder.
Influencermarketing är här för att stanna, men troligtvis kommer det ställas ännu högre krav på genuinitet framöver. Följ de råd du fått och slipa vidare på dina marknadsföringskampanjer.