Tillsammans med Företagande.se har denna serie artiklar tagits fram för att hjälpa företagare runt om i Sverige att lyckas med annonsering på Facebook, oavsett om man har en stor eller liten marknadsbudget. Efter att du har gått igenom seriens tre artiklar så är målsättningen att du ska veta allt du behöver för att själv sätta upp kampanjer, skapa målgrupper och sätta upp annonser.
Du kommer bland annat att få svar på:
- Varför du ska välja just Facebook som annonsplattform
- Hur du lägger en bra grund för att skapa lönsamma annonser
- Hur du får Facebook att jobba med och inte mot dig
- Hur du kommer igång med annonsering och skapar dina första kampanjer
Oavsett om din målsättning är att komma igång med annonser eller om du redan idag annonserar så hoppas vi att du ska ha nytta av den här serien artiklar. Inledningsvis kommer vi se till att gå igenom grunderna för att sedan göra vår serie mer och mer avancerad.
3 anledningar till att du ska använda Facebook annonser
1. Facebook har mer än 2 miljarder användare varje månad
Vi har alla någon i vårt nätverk som vägrar Facebook, men nästan alla svenskar finns idag på Facebook. Över hela världen så har Facebook mer än 2 miljarder aktiva användare varje månad. Jag är också här för att ta kål på myten om att Facebook inte fortsätter växa, nyligen inkomna siffror visar att Facebook i september 2017 har 16% fler aktiva medlemmar jämfört med 2016. Cirka 1.3 miljarder är dessutom aktiva på daglig basis vilket gör det till en enormt attraktiv plattform för alla företagare som vill marknadsföra sig digitalt.
Se även: 4 tips hur du sänker dina Facebook annonskostnader
2. Det är kostnadseffektivt och mätbart
Vem som helst har i princip råd att annonsera på Facebook vilket också gör det till en väldigt tillgänglig plattform för alla företag. Jag har sett många exempel där man för ett par tusenlappar kan få väldigt bra resultat och fin avkastning på sin investering till att man är ett globalt företag som investerar väldigt mycket pengar. Det är förmodligen också anledningen till att en stor andel av alla företag har en företagssida på Facebook.
Som digitala marknadsförare så ska vi också vara besatta av att kunna mäta våra resultat. Här får Facebook verkligen möjligheten att glänsa då man med korrekt uppsättning i princip kan mäta allt från vilken typ av mobiltelefon en användare som klickat eller interagerat med din annons använder, till vilken tidpunkt flest tittar på din annons.
3. Du kan rikta dina annonser och visa upp precis rätt innehåll för rätt användare
Genom att Facebook har så oerhört mycket data på allt från vad vi tycker om till var vi befinner oss ofta så gör detta att vi som annonsörer också kan rikta våra budskap mot precis rätt målgrupp kunder. Vi ser exempelvis att en äldre målgrupp ofta vill ha ett helt annat budskap än en yngre målgrupp. Här ger Facebook oss möjligheten att välja vilka som ska se våra annonser på ett väldigt smidigt sätt.
Utan en stabil grund är det inte lönt att bygga på höjden
Att lägga en bra grund i form av att du sätter rimliga målsättningar samt att du ser till att du kan spåra vad de investerade kronorna faktiskt genererat är en nyckelfaktor för att lyckas med social marknadsföring. Genom att lägga en stabil grund så ger du också Facebook möjlighet att hjälpa oss förbättra och optimera dina annonser då deras system lär sig vilken typ av kunder du vill nå i takt med att vi insamlar mer och mer information kring vad som fungerar för just din verksamhet och bransch.
Målsättningar
Som med all typ av marknadsföring så behöver vi veta vad vi vill ha ut av den för att kunna mäta vår framgång. Är målsättningen att skapa försäljning, få in potentiella kunder och prospekt eller bygga varumärke så kommer det skilja sig rejält i både det budskap vi tar fram men framförallt i hur vi strukturerar upp våra kampanjer i Facebook.
Målsättningarna beror helt och hållet på vad ditt företag gör och vill använda Facebook till. Vår erfarenhet är att man vanligtvis vill uppnå något av följande:
- Insamling av potentiella kunder, prospekt och leads
- Ökade intäkter i form av försäljning
- Bygga ett starkare varumärke / branding
- Sprida information
Som vi tidigare varit inne på så tycker vi att du bör fokusera på målsättningar som är mätbara då det ofta gör framtida investeringar enklare att motivera. Företagsekonomiskt vill vi såklart också veta var vi får bäst avkastning för våra investeringar.
Spårbarhet & Facebook Pixel
Att kunna mäta var potentiella kunder hittar oss och vad de reagerar bra respektive mindre bra på gör att vi kan skapa allt mer effektiv annonsering. Facebooks plattform och verktyg har goda möjligheter för den som är intresserad att analysera och spåra i princip allt du kan tänka dig. Vi brukar säga att om man inte har lagt en god och stabil grund så finns det ingen poäng att börja bygga på höjden och när vi pratar annonsering på Facebook så är spårbarheten en av de absolut viktigaste faktorerna i en god grund.
Facebook har även en väldigt viktig del som de kallar “Facebook Pixel” och det är en funktion som gör att vi kan koppla ihop en hemsidebesökare med en profil på Facebook. Detta i sin tur ger oss flera fina funktioner så som:
- Mätbarhet på att en annons genererat en försäljning eller ett lead
- Möjlighet att skapa målgrupper utifrån de som besökt ditt företags hemsida
- Återmarknadsföring eller så kallad retargeting där vi kan ge de som besökt vår hemsida en riktad annons
Vi kommer senare gräva djupare i hur du installerar en Facebook Pixel men för att sammanfatta så är Pixeln en oerhört viktig del för att skapa lönsam annonsering och det är ett steg vi tyvärr ser att många företag bortser från.
Skapa möjligheter för Facebook att jobba med - inte mot dig
Det låter självklart men vi ser gång på gång att det är ett steg man missat. Ge Facebook möjligheterna att göra det som de är bra på så kommer din annonsering både bli enklare och mer lönsam.
En stor del i att ge Facebook de här möjligheterna ligger i att man har en korrekt uppsatt spårning på vilka som genomför den önskade åtgärd du vill att besökarna ska genomföra. I takt med att Facebook sedan får in mer och mer information på vad du vill att dina besökare ska göra så kommer deras system & algoritmer att lära sig och bli effektivare för varje ny konvertering.
Några av de vanligaste felen vi ser att många företag missar för att ge Facebook rätt möjligheter är:
- Spårbarhet & Facebook Pixel där man helt enkelt inte säger till Facebook vilka man vill ha som kunder i form av att man inte mäter vilka som faktiskt blir kunder
- Kampanjstruktur där man ofta satt upp sin struktur på ett sätt som gör att Facebooks system inte jobbar på ett optimalt sätt
- Målgrupper som tävlar mot varandra vilket leder till dyrare priser helt i onödan
- För lite tester av annonser, budskap och målgrupper
Sätt annonsbudget
Det här är förmodligen den absolut vanligaste frågan vi får där det inte heller finns ett rakt svar. Skulle du hitta en modell och ett sätt där man gör en bra avkastning på sin annonsbudget så skulle du potentiellt kunna lägga hur mycket pengar som helst på din sociala annonsering. Om det skulle visa sig att du inte tjänar på annonseringen så vill du förmodligen inte annonsera alls vilket gör att den här frågan blir svår att ge ett generellt svar på.
Vi brukar säga att det är klokt att ge sin annonsering minst ett kvartal för att göra en ordentlig utvärdering av vilka möjligheter som finns. Det brukar också vara klokt att lägga sig på en lägre nivå för att sedan skala uppåt när du ser de resultat du önskar. Det är en fin balansgång där du behöver investera tillräckligt för att ordentligt kunna utvärdera, men där du kanske också gör klokt i att inte gasa fullt ut förens du bekräftat att den här typen av annonsering verkligen fungerar för ditt företag.