Vecka 5
Har du undrat varför det ofta kan kännas att man gör saker utan att komma någon vart. Man stressar, man gör flera saker samtidigt men utan slutresultat. Man står och stampar på samma ställe.
Många känner också att 24 timmar på ett dygn inte räcker utan man skulle behövt mer för att hinna med mer saker, träna, kanske umgås med barnen, m.m.
Men hur kommer det sig då att vissa personer hinner med alla dessa aktiviteter? De tränar, jobbar, umgås med familjen och vänner. Och vissa når även stora framgångar i sin karriär.
Jag vill hävda att man inte kan styra tiden, som sagt, alla har vi 24 timmar på dygnet.
Dessa personer som lyckas med detta är duktiga på att styra sig själva, "self management".
- För att styra sig själv så måste man strukturera sina dagliga aktiviteter. Rangordna det som är viktigast för en och göra dem först. Det finns olika metoder för detta och en bra och enkel metod är att varje dag du stiger upp på morgonen skriva en lista med det du ska göra/måste göra och vill göra. Sätta siffrorna 1,2 respektive 3 framför aktiviteterna och sen göra dem kronologiskt. Detta går att göra även veckovis.
- En annan metod är att öka sin egen uppmärksamhet och tänka på om det man gör verkligen är nödvändigt eller ej. Är det inte det så ska man undvika att göra detta.
Även multitasking (att göra flera saker samtidigt) är en tidstjuv, så undvik det. En klassisk miss som många gör att hela tiden använda mobiltelefonen medan man sitter med vänner/familj, det bör man också starkt undvika för att få ut mest ur stunden.
- Den 3:e och mest effektiva metoden man kan tillämpa är följande:
Ta ett papper och en penna och rita en fyrkant med ett kors i så får du en matris med 4 rutor.
I den översta till vänster skriver du rubriken "brådskande och nödvändigt".
I den övre högra skriver du "ej brådskande, dock nödvändigt".
I den nedre vänstra skriver du "ej nödvändigt men brådskande" och
I den sista rutan skriver du "ej brådskande, ej nödvändigt".
Däri lägger du alla de aktiviteter som du gör dagligen.
Alla mest viktiga, av värde och nödvändiga aktiviteter hamnar i ruta 2, alltså "ej brådskande, dock nödvändigt" och alla andra aktiviteter hamnar i övriga rutor.
Exempel på detta är:
- En ringande telefon som akut vill svaras hamnar i "brådskande, ej nödvändigt" (ruta 3)
- Umgås med barnen "ej brådskande, dock nödvändigt" (ruta 2)
- Träna "ej brådskande, dock nödvändigt" (ruta 2)
- Hinna tunnelbanan, när nästa går om 3 min "brådskande, ej nödvändigt" (ruta 3)
- Se på film och slappa "ej brådskande, ej nödvändigt" (ruta 4)
Ja ni förstår systemet, att det viktigaste att få med sig är att allt värdefullt hamnar i ruta 2. Denna metod har servat mig väldigt väl och bör göra detsamma för dig.
Nu siktar jag på att få alla mina dagliga aktiviteter att hamna i ruta 2 för att styra upp en långsiktig framgång!
Lycka till med din "self management"!
Vi kör - NU
Läs gärna mer på vår hemsida om goda tips för roligare och mer värdefulla dagar.
/Samir