Företag: Dump Tees – Klädmärket från soptippen i Nicaragua
Hur kom du på din affärsidé?
Jag drev en svensk ideell förening för gatubarn i Nicaragua. På plats jobbade jag med barn som bodde på en soptipp som var hem åt 1200 människor. Min mission var att hitta en liten organisation som min förening kunde stötta i projekt för att bli självförsörjande. Jag blev mycket imponerad och inspirerad av hur organisationen skapade arbetstillfällen för människorna (unga kvinnor) på soptippen. Jag såg vilka otroligt positiva indirekta effekter det fick på barnen att jobba med kvinnor/mödrar och tänkte att jag ville göra något liknande. Det är svårt att hjälpa barn direkt. Man är där och gör vad man kan men man kan inte påverka hur mycket som helst. Jag brottades ständigt med tankarna om att det jag gjorde inte spelade någon roll i det stora hela. Någonstans där bestämde jag mig för att ta steget från en ideell förening till ett vinstdrivande företag som skapar arbeten för unga människor på soptippen -så att deras barn och framtida barn skulle kunna gå i skolan. Så efter 12 månader i Nicaragua startade jag Dump Tees, klädmärket som via t-shirts berättar verkliga historier från- och om-. människorna på soptippen.
Vad sa folk till dig när du berättade om din idé?
Faktum är att jag hade tvåhundrasextiosju idéer samtidigt när jag började spåna på Dump Tees. Morsan tyckte det lät jättespännande, hon är lika naiv som mig och tror inte att någonting är omöjligt. Pappa förstod nog inte riktigt vad jag ville göra och mina vänner tyckte att det lät coolt. Jag tog kontakt med Coompanion och fick en bra rådgivare där som bollade idéer med mig på okristliga tider över tidszonerna. Ett kul minne från denna tid är när min rådgivare fick sig ett gott skratt när skrotkillarna kom förbi huset i Managua på morgonen och skrek ”kööööper skräääääp, köööper skrääääp” i megafoner i bakgrunden på vårt Skype-samtal.
12 överraskande tecken att du är en entreprenör
Vad är dina största drivkrafter?
Ett enkelt svar på en svår fråga skulle bli: förändra världen till det bättre och tjäna pengar på det. Det kan låta klyschigt men jag vill vara med och göra världen till en lite bättre plats för många människor. Och när jag känner eller ser att jag har en möjlighet att göra det så kan jag inte låta bli att försöka. Det finns så mycket som kan bli bättre i världen vi lever i och jag tror att det är entreprenörer (samhällsentreprenörer eller sociala företag) som kommer att vara de som löser många av dagens och morgondagens problem. Jag älskar hur vissa ansvarstagande företag kombinerar People, Planet och Profit. Hållbarhet handlar i längden inte bara om ekonomisk vinst.
”De som är galna nog att tro att de kan förändra världen, är också de som gör det”. Steve Jobs
Vilka 3 tips vill du ge till andra som har idéer men som inte vågat ta steget ännu?
1. Börja med att ge dig själv en stor inspirationsinjektion genom att läsa självbiografier om människor som har förverkligat sig själva. Under tiden skriver du ner alla dina fantastiska idéer som du får när du läser och utvecklar dem i prydliga dokument. När du är peppad som tusan och har fått den där idén som fortfarande är lite för bra för att vara sann så är det dags att köra! Bolla inte dina idéer med ”förstå-sig-påare” och andra negativt lagda människor. Har du mestadels människor som lyder under jantelagen kring dig så kommer du att märka det. Det spelar ingen roll vad du säger, de kommer ändå att hitta något negativt att förmedla.
2. Kör, bara kör! Innovationskedjan i Sverige är fantastisk. Ta kontakt med den organisation som passar dig och din situation bäst för att få vägledning eller rådgivning. De kan snart sätta in dig i vad du behöver titta på och undersöka vidare. De ger dig ett bra ramverk som du kan utgå ifrån som gör det enklare att få ihop tankarna och fokusera på rätt saker. Har du inget nätverk (vilket jag inte hade) så kan detta vara ett bra första steg.
3. Köp hem böcker om personlig utveckling och företagande, ja de går nämligen hand i hand, och utbilda dig själv löpande. Försök förstå din bransch genom att läsa på. Ta kontakt med människor som har lyckats, de delar ofta gärna med sig av sina erfarenheter till andra som visar framfötterna och engagemang. Lär dig sociala medier och dess fördelar. Via sociala medier kan du snabbt sätta dig in i vilka människor och företag du bör ha koll på och ha kring dig. Jag har Twittrat med allt från Thomas Quick och Richard Herrey till Blondinbella och Obama. Sociala media klipper avståndet till människor på ett rätt häftigt sätt.
Lars Arenander
Start av företag och ekonomistyrning samt utgivning av min bok KVINNA I STRID Se mer...