Vid fyra års ålder blev Mikaila Ulmer (från Texas/USA) biten av ett bi. Sedan av ett till bi samma vecka. 6 år senare (2015) skrev hennes egna företag Me & The Bees på ett miljonkontrakt med supermarketkedjan Whole Foods.
Detta kan låta som en Disney-version av Spindelmannen, som ju fick superkrafter efter ett insektsbett. Och bina var faktiskt början till det hela. Hon blev naturligtvis rädd för bin efter de obehagliga upplevelserna. Men hennes mamma D’Andra lyckades omvandla hennes rädsla till ett forskningsintresse.
Mikaila började lära sig mer om bin. Ju mer hon lärde sig, desto mer sympatisk blev Mikaila när hon upptäckte att bi-släktet håller på att dö ut. Hon lärde sig också att det har långtgående konsekvenser för mänskligheten. Bin har en komplex och viktig funktion i naturen. De pollinerar stora mängder växter och enligt beräkningar pollinerar de 70 av de 100 grödor som föder 90% av världens befolkning. Många bisamhällen drabbas av “colony collapse disorder”, vilket gör att hela samhällen dör ut. Detta har lett till stor oro hos bland andra forskare. Hela ämnet oroade även Mikaila. Hon tyckte synd om bina och började fundera över vad hon kunde göra för att hjälpa dem att överleva.
Samma år skickade Mikailas “great-grandnanny” (farmors- eller mormors mor) sin kokbok till Mikaila. Det hade kanske inte hänt så mycket mer av de separata händelserna. Men det råkade vara så att i Texas så hålls det årligen event för barn där de kan samlas på en mässa och sälja lemonad. Tanken med just det här eventet är att de ska lära sig företagande i unga åldrar. Hur man tar fram en produkt, marknadsför och säljer den. I Sverige finns något liknande i form av Ung Företagsamhet (“UF”). Det är kanske normalt inte något som föräldrar tänker på när det gäller fyraåriga flickor. Många flickor och barn i allmänhet tas inte på allvar när de kommer med en ström av goda affärsidéer. Lyckligtvis gjorde hennes föräldrar det.
En fyraårig VD på sin första företagsmässa.
Mikailas föräldrar tipsade henne om eventet, och hon letade fram ett lemonad-recept i kokboken som hon hade fått. Medan hon prövade sig fram insåg Mikaila att det fanns naturliga kopplingar mellan lemonadmässan, receptet, hennes intresse för bin, och viljan att göra gott i samhället.
I kokbokens recept, från 1940-talet, användes socker. Och i modern tid används även sötningsmedel. Mikaila fick idén att istället att använda honung i sin lemonad. Fördelen med att använda honung är att det ändrar smaken, är naturligare (“nyttigare”) och indirekt skapar jobb åt honungsproducerande företag – vilket i sin tur hjälper till att hålla bisamhället vid liv.
Det var här som Mikaila, förmodligen utan att känna till begreppet, använde “benchmarking”.
Benchmarking, har olika betydelser i olika sammanhang, men betydelsen myntades av Robert C Camp, som menade att man letar efter bästa sättet att göra något på (“best practices”) inom skilda områden, och kombinerar dessa olika saker till en ny process, metod eller produkt.
Läs även: Benchmarking kan hjälpa dig att hitta din affärsidé
Mikailas lemonad gjorde succé på eventet. Hon skänkte en del av vinsten till de lokala biodlarna. Detta är fortfarande en viktig del av bolagets affärsidé och slogan: “Buy a bottle, save a bee”.
Mikaila fick smak för företagandet. De följande åren ställde hon upp på fler mässor, event och tävlingar. Hon blev omskriven i flera tidningar, bjöds in som föreläsare och samlade erfarenhet. Hon höll också bland annat introduktionstalet för President Barack Obama på ett event inför superstjärnor som Oprah Winfrey och Meryl Streep.
Parallellt med företagandet och skolan, passade Mikaila på att förbättra sitt recept.
Familjen lyckades även etablera samarbeten med butiker och marknadsplatser där dessa tog in varumärket, “Me & The Bees” bland sitt sortiment. 2015 ställde Mikaila upp i TV-programmet Shark Tank (som är en motsvarighet till svenska “Draknästet”). Den rutinerade och charmiga tioåringen imponerade stort på både TV-tittarna och juryn. Daymond John, miljardären bakom modemärket Fubu, investerade 600.000 kronor för 25% av hennes företag.
Sedan följde ett distributionsavtal med matkedjan Whole Foods (som säljer sina varor i omkring 500 butiker, i USA och England). Kontraktet motsvarade ett värde på drygt 100 miljoner kronor.
Mikaila skänker 20% av sina pengar till sin kyrka och de lokala biodlarna, resten fördelas mellan sparande för sina College-studier, allmänt sparande samt lite roligt för henne och hennes bror.
För sina prestationer hedrades Mikaila Ulmer den 16 januari (2017) på listan ”25 People Shaping the Future of Retail”. Hon delar äran med tunga chefer och representanter på företag som Bank of America, Merrill Lynch, Facebook och Fortune Magazine. De som står bakom priset är organisationen National Retail Foundation som representerar USA:s handlare/detaljister.
12-åriga Mikaila är den yngsta person någonsin som utnämnts till en av USA:s ledande innovatörer.
Av Kevin Kane och Faraz Naeem