Att starta upp och framgångsrikt driva ett företag är riktigt, riktigt skoj! Det kan få dig att uppleva frihet, ökad kontroll, möjlighet till ökade inkomster, lycka och meningsfullhet. Så här kan du lämpligen börja för att få en bra start.
Vad vill du?
Innan du gör en plan för att starta bolaget bör du planera vad du vill ha ut av livet. Efter det så kan vi göra en plan för uppstarten. För om du vet vad du vill ha ut av livet så blir det mycket roligare att arbeta och du kommer att kunna styra ditt arbete i efter dina personliga mål. Anledningen till att du vill bli entreprenör bör ju komma från din egen önskan att förändra eller förbättra något.
Denna del är jätte rolig för vissa, medans andra tycker att det är lite jobbigt. Därför håller vi det enkelt.
Vad är viktigt i ditt liv? Alla vill vi tjäna pengar men vad ska du göra för pengarna? Pengar i sig är aldrig eller väldigt sällan en drivkraft.
Vanliga orsaker att öppna eget bolag
Vilken eller vilka stämmer på dig:
- Vill du utvecklas?
- Hjälpa andra att utvecklas?
- Pengar till att resa?
- Ha eget ansvar för din tid och inkomst och vara din egen chef?
- Förverkliga dig själv och visa att du kan, både för dig själv och för andra?
- Spänning och en ny utmaning?
- Tjäna pengar som du kan skänka till välgörenhet?
- Jobba hemifrån?
- Att få använda din kreativitet på egen hand?
- Tjäna ihop pengar så att dina barn/framtida barn kan få det bättre?
- Listan är oändlig och frågan är – vad vill du?
10 orsaker till varför många startar
Skriv ner det på papper och ta fram det och reflektera. Du måste känna dig motiverad att jobba när du tänker på det annars har du fel målsättning och får gå tillbaka till ritbordet. Det kan ta lite tid för en del att komma på det, sätt då din målsättning till att komma på din målsättning.
För vissa är det bara känslan av att göra något på egen hand som är målet och drivkraften. Det är så klart också ok.
Läs om affärsidéer och inspireras av andra företags goda exempel
Vad tycker du är roligt?
Att arbeta med något man tycker är roligt, intressant och som man brinner för är en fantastisk känsla. Men det kanske inte alltid är så lätt att hitta vad man brinner för. Det man tycker är roligt kanske inte heller är så passande att starta eget inom.
Om du gör något av en anledning så kommer det att kännas roligare, du lär dig fortare och ju bättre du kan en sak desto roligare är det att göra den. Den positiva spiralen är igång.
Alla människor mår bra av att prestera. Ta t ex att diska. Visst känns det skönt när disken är gjord? Särskilt om vi jämför med att disken inte är gjord och du vet att du borde göra den men skjuter på det.
Varje gång vi presterar och gör något så utsöndras substanser i hjärnan som belönar oss. Det är en anledning till att många duktiga företagare och entreprenörer jobbar för det mesta. Frågar man dem varför de jobbar så mycket så kan de inte alltid svara på det. De säger kanske något i stil med – ”Det är roligt och intressant” eller ”det är sådan jag är”.
Visst finns det kanske egna företagare som inte jobbar för att det är roligt men frågan är då hur länge det varar?
Tänkvärt om nyföretagande
En person i Sverige jobbar i snitt 40 timmar/vecka. Om den jobbar från 20 år till 65 så blir det runt 85 000 timmar. Det låter som hur mycket som helst men jämfört med att driva sitt egna företag så är det många gånger ingenting. Därför är det viktigt att planera och framför allt ta reda på vad du vill. För om du älskar det du gör så kommer du inte att jobba en dag till i ditt liv!
(I vissa undersökningar som gjorts så vill så många som 80 % av Svenskarna starta eget men endast några få procent gör det. Vad beror det på? Diskutera allt om att bli företagare i forumet)
Roligt att ni har hittat något ni verkligen brinner för!
Med vänlig hälsning
Patrik
När jag staratade Allhjälpen så tänkte jag just i de banorna att jag ville jobba med det mitt inre brann för.
Detta att jobba mot & med människor är något som vi bägge jag & min sambo brinner för. Att känna att man kan både driva företag samt vara tillgänglig & behövd känns underbart.
Marknadsföringen har väl varit den del av företaget som varit svårast. Men en blandning av allt har för oss fungerat alldeles utmärkt.
Sen har vi märkt att "nöjda kunder" kanske ändå är den bästa reklamen, det ger ringar på vattnet & skapar i sin tur flera kunder.
Vänligen Roger & Anette Se mer...