Betalningsvillkor

15
Hej.



Jag har fått en faktura där betalningsvillkoren är följande:



10dagar ./. 4%, 30 dagar netto



Hur skall jag tolka detta?



MVH



Peter
68
[quote="Star_Peppe"]Hej. [br] [br]Jag har fått en faktura där betalningsvillkoren är följande: [br] [br] 10dagar ./. 4%, 30 dagar netto [br] [br]Hur skall jag tolka detta? [br] [br]MVH [br] [br]Peter[/quote] [br] [br]GRATTIS! [br]Du har just fått beked av Din leverantör att Du får 72% (sjuttiotvå procent) i ränta om du betalar inom 10 dagar istället för att vänta i 30 dagar!!! - Bättre ränta får Du ingenstans. [br] [br]Betala snabbt som tusan och glöm inte att dra av 4% på fakturan. [br] [br]Varför 72%? Jo, det är 360 dagar på året (ränteåret). Var 20:de dag får Du 4%. Du får alltså 4% inte mindre än 18 gånger under året. 4 gånger 18 är 72% tillsammans. [br] [br]Tillägg: [br]Nu kan man ju tro att Din leverantör är lite tokig. Så behöver det inte vara. Han kanske jämför denna "räntekostnad" med kostnaden för factoring. Där är 4% ingen ovanlig kostnad för leverantören. [br]Genom att ge Dig de 4% som factoringbolaget annars skulle ha fått, hoppas han att han kan både säkerställa Din betalning och att Du betalar snabbare.
15
Tack Sten för ett mkt. snabbt och utförligt svar. [br] [br]/Peter

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.