Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Medlem
14

Hjälp med företagsnamn

Hej

Jag hade tänkt att starta en e-butik med inriktning på hemelektronik och vissa elektroniska skönhetsprodukter. Kruxet är bara att jag inte kommer på något bra namn till sidan&företaget :o . Finns det några knep eller är det någon som har några tips? :wink:

Tack på förhand!
aceman
Medlem
13
Maceman skrev:
Hej

Jag hade tänkt att starta en e-butik med inriktning på hemelektronik och vissa elektroniska skönhetsprodukter. Kruxet är bara att jag inte kommer på något bra namn till sidan&företaget :o . Finns det några knep eller är det någon som har några tips? :wink:

Tack på förhand!

Hej!

Kan du precisera produkterna och företagets profil lite mer så kan jag hjälpa till och komma med lite förslag.

Mvh
/Mange
Medlem
14
Det vore snällt surfer7. Sortimentet ska bestå av typ eltandborstar,rakapparater,digitalkameror, dvdspelare mm.

Vår profil ska vara billigt men med snabb frakt och bra service, dvs den ultimata butiken 🙂
aceman
Medlem
13
Maceman skrev:
Det vore snällt surfer7. Sortimentet ska bestå av typ eltandborstar,rakapparater,digitalkameror, dvdspelare mm.

Vår profil ska vara billigt men med snabb frakt och bra service, dvs den ultimata butiken 🙂

OKej, förslagen kommer snart. Ska det vara ett engelsk eller svenskt namn? Ålder på kundgruppen?
/Mange
Medlem
54
Här är några förslag

Hem-el.se

Elsaker.se

El-saker.se

🙂
Flitig skribent
681
10
Maceman skrev:

Några till:

El-prylen.se, com

El-prylar.se, com

El-jätten.se , com (regga el-jatten också)

Mini-el.se, com

Miniel.se, nu

Ursla eller bra, va vet jag! :wink:

// Robaino
Medlem
13
Här är några från mig också :wink:

store4more

Complete Care

UltiMate
/Mange
Medlem
14
Tack för alla svar! :mrgreen: Alla förslag är bra, då jag själv låst mig och inte kan komma på ngt annat än "ellandet" :o
aceman
Medlem
13
Låt oss gärna veta sen vad namnet verkligen blev! 😃

Ha det bra!
/Mange
Jag skulle inte välja ELLANDET om jag var du. Är någon kund missnöjd heter du snart ELÄNDET! 🙂

Jesper
MIND THE MARK
Konsulttjänster inom immaterialrätt
VARUMÄRKEN/DOMÄNNAMN/DESIGN
UPPHOVSRÄTT/MARKNADSRÄTT
www.mindthemark.se
Medlem
13
MTM skrev:
Jag skulle inte välja ELLANDET om jag var du. Är någon kund missnöjd heter du snart ELÄNDET! 🙂

Jesper

Haha, ja man måste ju tänka på allt nuförtiden :mrgreen:
/Mange
Medlem
14
Såg nu att domänen varuhuset är ledig, det kanske kan vara något eller? Kom och tänka på namnet "elkungen" :wink: men det känns så där, vad säger ni:?
aceman
Medlem
13
Maceman skrev:
Såg nu att domänen varuhuset är ledig, det kanske kan vara något eller? Kom och tänka på namnet "elkungen" :wink: men det känns så där, vad säger ni:?

Varuhuset är väl rätt kaxigt 🙂 Annars är Elkungen helt ok!
/Mange
Medlem
14
🙂 Tyvärr så va varuhuset.com riktigt dyr ca 7000kr. Då kan man undra om det är värt det... :wink:
aceman
Medlem
13
Maceman skrev:
🙂 Tyvärr så va varuhuset.com riktigt dyr ca 7000kr. Då kan man undra om det är värt det... :wink:

Nopp det är det väl ändå inte. Elkungen är väl rätt bra, men kanske lite väl likt Elgiganten.
/Mange
Medlem
15
Maceman skrev:
Finns det några knep eller är det någon som har några tips?

Hej Maceman, Varför inte låta dina potentiella kunder själva bestämma vilket namn de gillar bäst?

Du kan ju låta dem rösta!

Se till att du har några tänkbara namn.

Har du ett Google Adwords konto?

Har du inte redan ett Adwords-konto så:

1. starta ett idag (50 kr), för det kommer ändå komma bra till använding om du skall börja marknadsföra er butik.

2. Skriv sedan ex 3 annonser i Google Adwords, med de tre namnen som du gillar bäst. Dvs du gör en Grupp med några vanliga sökord som relaterar till er Internetbutik/marknad.

Så att när användarna skriver in sökord så kommer Google växla mellan dina 3 annonser. Och den enda skillnaden mellan annonserna skall vara era NAMN. (lämpligen som rubrik)

Så får användarna själva välja! Du kommer få olika statistik på hur populära annonserna är.

Det kanske kommer kosta någon hundring eller två (skaffa minst 100-200 klick) och se vilken som genererar högst klickfrekvens. Det är väl värt pengarna - för nu behöver du inte gissa på vad din blivande marknad gillar och vad de klickar på!

Notering: Har du ingen egen sajt, så slussa dem vidare till någon annans helt enkelt, detta är ju bara för att testa annonserna en kort tid.

Denna PPC-teknik kan du använda på oändligt många sätt för olika saker både Online och Offline.

Lycka till!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.