Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 19 år sedan
Nykomling
1

Lite problematiskt… Hur bokföra?

Jag har innan jag startade mitt företag bedrivit ~hobbyverksamhet och sålt saker som jag nu kommer att sälja genom mitt företag (när allt kommer igång). Har registrerat en enskild firma som jag satte verksamhetens början på till datumet 06-07-20. Nu funderar jag, allt jag sålt efter 07-20, bör jag bokföra det i firman kanske?

Det andra tänkte jag deklarera som ”inkomstslaget kapital” – det bör väl vara det ”bästa” jag kan göra om jag sålt saker (började med att jag köpte för mycket till mig själv, till mitt eget pyssel, men sen gick det bättre än väntat och jag vill nu alltså börja köpa in varan och sälja den vidare) och nu bör ha rätt svårt att få fram verifikationer m.m. på det?

Om jag (första frågan) bör bokföra allt jag sålt efter 07-20 enskilda firman, kan det gå bra även om jag fått pengarna till mitt vanliga konto och inte till mitt ”företagskonto”, hur gör jag då (något särskilt)?

Och, vilka konton skall jag bokföra det till? Jag har alltså sålt en produkt som jag redan haft hemma (inte köpt in efter företagets början) och kan tänka mig att skatta på hela beloppet (istället för försäljningspris – inköpspris), jag har skickat den med vanligt brevporto som kunden betalt.
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.