Senaste inläggen

Moms, preliminär skatt

Är på gång och skall registrera en enskild firma (precis som i förra inlägget.. ;)), och har (precis som i...) fastnat, nu har jag dock bara två steg kvar.



Det första steget är under rubriken "moms". Ett fält man skall fylla i är "Beräknad årlig momspliktig försäljning inklusive export och försäljning inom EG" - JAG HAR...

Kategori: Allmänt

Verifikation vid kortbetalning över internet ?

Jag betalade en faktura idag som jag fått som pdf, men som skulle betalas över internet med VISA kort vilket gjordes, dvs pengarna drogs direkt ifrån kontot.



Nu till min fråga, vad ska jag använda som verifikation för denna affärshändelse ?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Kuponger på nätet

Har du startat en egen butik eller tänker göra det? Marknadsför dig genom att skapa kuponger på nätet för de lokala konsumenterna. Läs mer på http://www.minakuponger.se

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

F- eller FA-skatt?

Hej!



Sitter och skall registrera en enskild firma, men fastnar på första steget.. ;) Skall jag ansöka om F- eller FA-skatt?



Jag är universitetsstuderande men arbetar i regel ettpar månader om sommaren (denna sommar kommer jag t ex att arbeta i 3 mån, och därmed betala A-skatt(?) till skatteverket i min sjä...

Kategori: Allmänt

Skillnad mellan enskild firma & AB?

Jag har idag en enskild firma.



Vilka är de största fördelarna med att byta till AB?



Jag ska inte anställa någon men tänkte om det är lättare att hantera pengar osv. Skatter och moms hantering etc.



Tack på förhand!

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Företag alt konto i andra länder

Hej

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av eller info om att starta verksamhet i andra länder.

Jag säljer produkter till privatpersoner och vill att det skall vara så enkelt som möjligt för dem att betala. De skall helst inte behöva gå till en bank eller betala avgifter pga olika valutor och banker.

Jag ha...

Kategori: Företagande över gränserna

Går det att "föra in" material och varor jag redan äger?

Avser starta en enskild firma inom en snar framtid. Har länge sålt varor via tradera lite vid sidan om mina studier, men har nu fått en så stor kundkrets att jag tänkte starta en webb-butik och därmed även en enskild firma samt bredda mitt sortiment lite. Nu funderar jag - vid uppstarten av firman, kan man på något sätt bokföringsmässigt "föra in"...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Marknadsundersökning

Hej! Tänkte höra lite vad Ni anser vara viktigt i en internetbokhandel för att Ni ska handla? Är det priset? Kundservice? Snabba leveranser? Eller något annat?



Söker lite tips för att förbättra mina två shopar www.bokshopen.se och

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Vilket datum ska bokföras?

Har köpt en inventarie för 5000 kr på företagets kreditkort (enskild firma) När jag bokför, vilket datum ska bokföras. Datumet då jag får varan i handen och betalar med kreditkortet eller datumet då jag betalar kreditkortsräkningen ?

Tacksam för hjälp !

Johan

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skriva av söndrig dator

Min bärbara har gått sönder och det är inte lönt att laga den, hur gör jag egentligen för att "skrota" den?

Jag köpte den begagnad för ca 1,5 år sen men datorn är väl från 2001 därför är det inte lönt att lägga pengar på den.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bojkotta Blocket

Vad är Blocket för företag? Jag blir så j-vla trött på Blocket, gång på gång så tar det en evighet att få samma annons uppdaterad nu senast idag 12 timmar och annonsen är inte upplagd än. Jag kan säga att det inte är första gången detta sker. När man som små företagare försöker att få ut sina saker, så vill man att det sker relativt snabbt, max ett...

Kategori: Off Topic

Avdrag?

Med risk att ställa en dum fråga: hur funkar det här med avdrag? Vad (generellt) får man göra avdrag för när man driver enskild firma?



Om jag t.ex köper en bärbar dator för 10 000 SEK, för att använda i mitt företag, får man göra avdrag för den då?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Stämplar

Hej



Vi vill kunna erbjuda unika stämplar och söker nu efter

en maskin som man kan göra stämplar med (själva gummit på stämpeln, motivet). Var kan man köpa själva maskinen! Är det någon sem vet?



Kategori: Affärsidéer

Hur bokför man i Handelsbolag (enl. kontantmetoden)

Ja som rubriken säger vill jag ha hjälp på vägen med min bokföring i mitt handelsbolag som bokför enligt kontantmetoden då vi har en låg omsättning.

Efter som det blev en het potatis i min förra tråd om hur jag bokförde ser jag gärna att jag får lite hjälp och tips på vägen.



Jag ber om er hjälp med upplägget av min bo...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Mera inkomst?!

Inlägget är borttaget för att det bryter mot forumets regler :evil:

Moderator/Sinnenas Teater

Kategori: Söker/eftersöker

Friskvård - träningskort

Får jag lov att bokföra mitt träningskort i företaget som en kostnad?

Är det någon moms på det i så fall?



/eva

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Säljbloggen

Hej på er!



Vet inte om dett är rätt forum, men jag har skapat en blogg om försäljning för säljare och för alla som har åsikter om försäljning, surfa gärna in på http://saljbloggen.blogspot.com och kommentera!



Försöker skapa en diskussion om seriös försäljning i Sverige.



Mvh

Ro...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

"Anskaffningskostnad inventarier" vid nyregistrering ?

Hejsan.



Är precis i uppstarten av min enskilda firma.

I ansökan finns en fråga:

"Egen maskinell utrustning, inventarier m.m."

"JA - Egen utrustning eller inventarier kommer att användas i verksamheten"

"Anskaffningskostnad"






Jag ämnar att införa utrus...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sälja abonnemangstjänster över internet

Hej,



har filat på en affärsidé, det är en form av webtjänst i abonnemangsform. Dvs användarna ska (förhoppningsvis) betala (månadsvis) för tjänsten. 🙂 Men jag är tveksam till hur jag ska kunna ta betalt på ett smidigt sätt.



SMS-tjänster må vara smidigt, men vi pratar om en månadsavgift på 200-300 kr och fu...

Kategori: Inköp

Glad midsommar på er alla!

Rubriken var allt jag ville säga :lol:

Kategori: Off Topic