Senaste inläggen

Webbutik??

Hejsan, är väldigt ny här, så hoppas det här blir rätt... 🙂

Det är så att jag är i funderingar att starta eget om ca 2-3 år (när jag gått ut skolan och fått jobb så jag har fast inkomst ändå).

Har starka funderingar på att starta en webbutik där jag bl.a. kommer sälja böcker. Hur stor chans tror ni jag h...

Kategori: Affärsidéer

momssatser?

Hej, håller på att starta upp ett litet företag vid sidan om min anställning. Jag är lite osäker på momssatserna. Stämmer detta. Jag ska sälja

artiklar (6% väl)

hemsidor ?

annonser?

visitkort?

logotyper?

förresten, artiklarna är väl varor jag säljer men att göra en he...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Skor, väskor och kläder från kina, Japan Och USA

ja undrar hur mycket tullen och frakten kostar på ett ungefär för skor och väskor från kina, Japan och USA?

Är det någon annan som importerar skor och väskor som kanske kan ge mig bra förslag på företag i kina??Har hittat några men e inte säker än...

Kategori: Företagande över gränserna

Vilka viktiga grejer att veta innan man startar en e-handel

jag har suttit och tänkt nu på att starta en internet butik eller börja och sälja på trader, ebay.se eller blocket lite varor. Vad hur mycket kostar det? Och vad bör jag tänka på innan jag startar en internet butik?

Kategori: E-handel

Prelskatt!

Hejsan!

Jag har skrivit in en obetydlig summa som "beräknad försäljning" när jag registrerat mitt företag i augusti, eftersom jag helt enkelt inte visste om jag skulle sälja ett smack.. Därmed prelskattar jag inget alls. Gör det egentligen något, förutom att jag får betala skitmycket restskatt vid årets slut? (Detta har jag ing...

Inköp av lite lådor och sånt..

Hejsan!

Jag har köpt in lite lådor att ha mitt lager i m.m. Nu vet jag inte riktigt hur jag skall bokföra detta! Iom att totalsumman för inköpet (tre lådor + lite annat, typ häftstift och pappershållare osv) var 552,00 kr, antar jag att det är OK att bokföra dem som förbrukningsvaror istället för inventarier? Men vilket konto b...

Hur säljer man mask?

Idéer på hur man marknadsför:

www.hotlix.se

Kategori: Allmänt

Bedriva verksamhet gemensamt - vilket är det bästa sättet?

Tjabba,

Vad tror ni är bäst:

Att tre personer som på enskilt håll idag bedriver entrepenadverksamhet, tillsammans vill marknadsföra sig under ett Enkelt bolag.

eller

Att dessa tre tillsammans startar ett AB som deras respektive bolag sedan fakturerar?

Kr...

Avskrivningar maskiner och inventarier.

Hejsan!

Hoppas Ni kan hjälpa mig att göra avskrivningar enligt plan med 10%, bokslutet gäller 2003.

Följande information :

Maskiner & Inventarier

Annskaffningsvärde 400.000 kr

Ack.Värdeminskning - 283.000 kr

Inköp 2003

Ma...

Upplupna semesterlöner.

Hejsan!

- kanske Ni kan hjälpa till med hur denna affärshändelse skall konteras:

Upplupna semesterlöner som uppgår till 40.000 kr.

Har tidigare gjort följande:

2920 Uppl semesterlöner

40.000 kredit

7082 Semesterlöner

Nytt företagsnamn

Om ett företag byter företagsnamn, går det då fortfarande bra att bokföra fakturor med det gamla namnet, eller måste företagsnamnet på fakturan vara korrekt?

Sänkta arbetsgivaravgifter för enmansföretag

ute på nuteks sida kan du läsa

En tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifter för den första person som anställs infördes den 1 juni 2006, vilket innebär att enmansföretagare endast betalar ålderspensionsavgift på 10.21%. Sänkningen gäller t...

Kategori: Nyheter

Vilken valuta i fakturan?

Vilken valuta bör jag använda mig av i fakturan vid försäljning till annat land? Svenska?

Kategori: Företagande över gränserna

IT Café lite hjälp?.

Hej!.

Vi är några som tänker öppna IT Café

Vi väntar på svar nu om vi kan ta det Företags namn vi ville ha.

Men är det någon som vet om man kan söka bidrag för öppna eget?. med mera?.

Mvh: Jocke

50 ny attraktiva handväskor indisk

50 attraktiva handväskor .( Soory if my swedish is too bad)

Jag har härliga femtio attraktiva indisk handväskor, som jag önskar tisell till någon, intrested. Alla handväskorna göras i india med görar perfekt kvalitets-. Jag kan överföra föreställer av handväskor

Jag ska skicka photo of the handväskor....

Kategori: Söker/eftersöker

Angående det här att vara redovisningskonsult....

Hej,

Det här verkar ju vara ett riktigt bra forum! Här kommer jag nog att "hänga" en hel del!

Jag håller på (vid sidan av studierna) att starta en verksamhet där jag skall hjälpa olika företag med bokföring, skatter och deklaration. Har nu fått kontakt med ett par kunder som jag skall träffa i veckan så nu...

Jello.se något för mig?

Använder ni Jello.se?

Fick ett samtal från en säljare som undrade om jag ville vara med där.

Jag har aldrig använt det, men det gör man kanske?

Tror ni att det är värt att satsa på?

Vilket konto

Hej!

Funderar på vilken skillnad det är på konto "5800 Resekostnader" och konto "5810 Biljetter"?

För min del så känns det som att en biljett är en resekostnad, eller har jag fel?

Jag har i den gågna veckan flygt t&r till Storstan (08). Där åkte jag lokaltrafik. Det innebär ju ett antal biljetter,...

Dilemma, företagsnamn. Vem har företräde?

Jag vet inte om jag postar i rätt del av forumet, men någon moderator får väl flytta tråden till ett mer passande område.

Jag tänker starta ett företag och vill ha ett visst ord till företagsnamnet, jag trodde att jag var ensam om att ha detta ord i mitt tänkta firmanamn men så är inte fallet. Detta ord kommer också att vara mi...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för matkostnad på jobbresa

Jag har enskild firma och reser och marknadsför mina varor.

Kan jag då i bokföringen lägga in mina kostnader för mat som jag har på resan?

Hade jag varit anställd hade jag kunnat få betalt av min arbetsgivare men då hade jag väl blivit förmånsbeskattad så hur blir det i enskild firma?