Försäljning!

758
1
Konsten att sälja är nog det viktigaste som finns att lära sig.

Det är viktigare än allt annat och klara man inte sin försäljning, så

finns det heller inget att bokföra.



För några år sedan fick jag en idé om att sälja övervakningskameror

till butiker och kände att jag behövde större kunskap i just

försäljningstaktik.

Jag ringde upp Sverigechefen för en stor grossistfirma och frågade

honom rent ut: " Vem är Sveriges bästa säljare"

Jag fick ett namn och ringde upp vedebörande och bad att få åka med

honom under några veckor för att få lära mig det här med försäljning.

Vi hade väldigt roligt tillsammans och han slapp att åka ensam i bilen.

Istället för några veckor så blev det 4 månader och därefter började jag

att sälja mina kameror med lyckat resultat.



Tack vare denna utbildning, så klara jag av att sälja i princip vad som

helst. Nu är det inte kameror som gäller längre, utan istället andra ting.

Mitt råd till er som tänker köra igång är att avsätta några månader för att

lära er konsten att sälja.



Hälsningar!

Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
83
Måste vara rätt kostsamt att "åka med" i 4 månader, eller fick du betalt? [br] [br]Nåväl, nu när du ändå vigt 4 månader av ditt liv på att lära dig sälja, så kanske du kan dela med dig av säljkunskaperna här på forumet? :wink: [br] [br] [br]Kör hårt, jag är idel öra :grin:
758
1
Tyvärr, så är det inte riktigt så enkelt, som att skriva några rader. [br]Däremot så lovar jag att använda mig av denna kunskap, när [br]någon på forumet ställer precisa frågor. [br]Kostsamt var det inte direkt, jag hade ett Starta eget bidrag [br]och använde en del av tiden till just utbildning. [br] [br]Jo en sak kan jag säga....Ett nej är aldrig ett nej. [br]Ge aldrig upp - det händer oftast att kunden ändrar sig. [br]Fråga på en order minst 4 gånger. se till så att du få till ett avslut. [br]"Vill du ha 24 stycken eller räcker det med 12 st." [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
83
Jaha, ja då börjar vi ställa frågor då :grin: [br] [br]Ringer du och bokar tid med en potentiell kund, eller gör du bara spontanbesök? [br] [br]Det är ju en sak att sälja på kunden lite mer, när man så att säga har kunden intresserad redan från början. Men hur får man en kund att bli intresserad, om man nu jobbar uppsökande istället? [br] [br]Vänta på att kunderna ska kontakta mig är ju egentligen en dålig strategi. [br]Fungerar det verkligen att bara knata in en butik och fråga om de är intresserade av mina produkter, eller hur lägger man upp det?
758
1
[quote="Brolin"]Jaha, ja då börjar vi ställa frågor då :grin: [br] [br]Ringer du och bokar tid med en potentiell kund, eller gör du bara spontanbesök? [br][/quote] [br]Det finns både fördelar och nackdelar med att ringa och boka ett säljbesök. [br]Personligen så är jag av den åsikten att aldrig ringa innan. [br]Då kan dom ju säga nej till dig som säljare. [br] [br]Det är bara att stövlar på och när chefen säger att han inte ha tid att ta emot dig, så säger du bara.....Två minuter har alla :wink: [br] [br]En annan fördel med att inte ringa innan är att kunden inte få tid att bygga upp ett försvar mot dig som säljare. [br] [br]Det är däremot otroligt viktigt att få till ett avslut samma dag. [br] [br]Nu tänker jag på produkter som kostar typ 0 - 15 000: - [br]Ska man sälja dyrare saker, system och dylikt, så krävs det ett helt annat upplägg och då vill man ju att alla som är berörda ska närvara och då kan det vara lämpligt att även slå en signal innan. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
232
Men är det inte som så att [u]om[/u] man ringer före så har du möjligheten att skapa första intrycket för det du säljer? Är du en duktig säljare som skapar ett förtroende för varan så har du gett kunden en bild som han/hon är nyfiken på, och du har skapat förväntningar. När det så är dags för besöket står kunden där med alla förväntningarna som du självklart motsvarar + lite extra! [br] ;) [br] [br]Säger kunden nej vid telefonsamtalet ber du om att få återkomma om några dagar. Då är kunden medveten om detta och kanske har behovet/nyfikenheten då ändrats vid denna kanske mer lämpligare tidpunkt? [br] [br]... Innan du återkommer så se till att du fått maila över lite info...Info som du skickade en kväll.. Perfekt när kunden läser av sina mail på morgonen över en kopp kaffe..
M-Daniel Johansson
758
1
Jag gick en säljutbildning i mitten av 90-talet som predikade just de du [br]beskriver om att ringa och boka besök, bygga relationer osv. Och det är [br]nog okey om man jobba som säljare med en fast lön. [br]Jobbar du däremot mot provision, så lär du svälta ihjäl, med den metoden. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
232
[quote="Sinnenas Teater"]Jag gick en säljutbildning i mitten av 90-talet som predikade just de du [br]beskriver om att ringa och boka besök, bygga relationer osv. Och det är [br]nog okey om man jobba som säljare med en fast lön. [br]Jobbar du däremot mot provision, så lär du svälta ihjäl, med den metoden. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan[/quote] [br] [br]Intressant... [br] [br]Kan du sätta upp några för- resp. nackdelar med dessa båda metoder?
M-Daniel Johansson
758
1
Låt oss skilja på två figurer när det gäller försäljning. [br]Representanten och säljaren :wink: [br] [br]När man jobba åt ett företag med en fast lön, så är det nog vettigt [br]att bygga varumärke och relationer med sina kunder i synnerhet om [br]man säljer förbrukningsvaror eller jättedyra saker. [br] [br]Jobbar man för sig själv och säljer typ kapitalvaror och ska överleva [br]på den provision som man får av försäljningen, så gäller det att bli [br]av med prylarna för man ska betala sin räkningar och äta varje dag. [br] [br]Det är också en viss skillnad om jag tjänar 300: - på en pryl eller om [br]jag tjänar 10 000: - Ju högre förtjänst ju mer tid kan man lägga på [br]kunden. [br] [br]Jag har också märkt att många företagare har svårt för att säga att [br]"jag har inte råd, företaget har inga pengar osv." [br]Istället väljer dom att dra allt i långbänk, för att göra sken av att det [br]finns resurser och efter 6 månaders bearbetning, så får man beskedet [br]att någon annan fick ordern istället. När man sedan besöker kunden [br]efter ytterligare 3 månader, så har han eller hon ännu inte köpt något. [br]Inte allför ovanligt fenomen. [br]Är man offensiv i sin försäljning, så märker man ganska snart om det [br]finns pengar eller inte och då kan man istället rikta in sig på andra. [br] [br]Jag tror att dom säljare som använda sina två öron mer än vad dom [br]använder munnen :grin: i själva verket är rädda för att be om en order. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
822
48
[quote="Sinnenas Teater"]Jag tror att dom säljare som använda sina två öron mer än vad dom [br]använder munnen :grin: i själva verket är rädda för att be om en order. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan[/quote] [br] [br] :grin: [br] [br]Hade varit intressant att höra ett säljsamtal från dig! [br] [br]Du har en liten poäng då de flesta säljare går miste om affär för att de är rädda för att göra avslut.
758
1
[quote="Patrik"]Hade varit intressant att höra ett säljsamtal från dig! [/quote] [br] [br]Ja eller hur... :grin: men du som är i branschen Patrik... [br]Har jag fel i mitt resonemang i allmänhet.. [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
822
48
Visst håller jag med dig i mycket. Försäljning är det viktigaste i företaget. Ingen försäljning = inga inkomster. [br] [br]Hur man går tillväga för att sälja skiljer sig nog mycket. Jag har säljstilen att använda mina öron mer än munnen :) och det fungerar väldigt bra för mig, samtidigt som man måste ”våga” be om ordern, där de flesta missar. [br] [br]Jag har flera gånger fått igenom min affär genom att inte sälja alls, bara lyssna. Jag ställer några öppna frågor i början av samtalet/mötet och kunden pratar på. Till slut frågar kunden vad jag säljer och jag förklarar kort. Svaret har varit – Det låter bra, det kör vi på! [br] [br]Jag tycker också att om man ska bygga upp ett långsiktigt förtroende och återkomma till kund och göra merförsäljning, så är det bra att ha lyssnat och förstått kunden innan. Det skapar långsiktighet. [br] [br]Jag har en god vän som bokstavligt pratar ihjäl sina kunder. Det fungerar för honom. Kunden betalar bara för att slippa honom :grin: (Inget jag skulle rekommendera mina säljare) [br] [br]Oavsett vilken säljstil man har så funkar det säkert bra så länge man tror på sig själv och produkten. [br] [br]När det gäller om man ska ringa och boka mötet, eller om man ska sticka dit utan kontakt innan, så tycker jag man ska testa sig fram. Jag har provat båda sätten med olika produkter och olika resultat. Det har mycket med vilken produkt det rör sig om. Jag föredrar ett samtal innan, mycket för att se så att personen är på plats så man slipper onödiga resor. ”Jag är på väg så stick ingen stans” ;) Det känns också mer seriöst men som du säger så kan de bygga upp en försvarsmur innan. Testa så märker man ganska snabbt vad passar bäst. [br] [br]Det är lite synd att yrket säljare har så dåligt rykte i Sverige. Vet inte hur det är i andra länder men jag tror inte det är sämre där. Allt detta prat om hur man ska slippa telefonsäljare som ringer, hur man ska säga för att säljaren ska göra bort sig osv. :-x [br] [br]Säljer ni något över telefon, eller är det mest besök? [br] [br]/Patrik
758
1
Jag har testat av en amerikansk variant av direktreklam i kombination med [br]ett säljbesök som funkar väldigt bra till mindre företag, men som inte [br]fungerar alls mot större företag. Just nu så säljer jag inte mer än vad [br]som kommer in av sig själv :o Är kanske periodare. [br] [br]Titta man i platsjournalens lediga jobb inom försäljning, så upplever jag [br]att mer än 70 % av produkterna är osäljbara :oops: [br]Inte för att det behöver vara dåliga produkter, utan för att villkoren [br]för säljaren är så katastrofalt dåliga. [br]Ibland kan jag inte låta bli att ringa upp chefen för företaget och fråga [br]om han skojar :mrgreen: [br] [br]Hälsningar! [br]Stefan
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
640
5
Hej, [br] [br]Men tanke på vad du skrev om villkoren för säljare, vad tycker ni om säljjobb med 100% provision? [br] [br]MVH [br] [br]R
54
[quote="Robaino"]Hej, [br] [br]Men tanke på vad du skrev om villkoren för säljare, vad tycker ni om säljjobb med 100% provision? [br] [br]MVH [br] [br]R[/quote] [br] [br]Det hänger väl på hur duktig man är som säljare :mrgreen:
5
Bara för att kolla min egen försäljnings teknik.[br][br]Det jag fått lära mig är att försöka anpassa mig så mycket som möjligt till kunden. Vissa personer köper helt enkelt av dig för att du byggt en relation medans andra går rakt på sak. När man lärt sig se skillnad på dessa personer har man kommmit 90% skulle jag säga. Resterande 10% är att vrida NEJ till JA :)[br][br]Jag lägger till att jag jobbade 100% på provision, fungerade bra för mig. Ge mig gärna svar på tal i min andra tråd på Affärsideer. Behöver all hjälp jag kan få.
1616
4
Jag tillhör kanske inte den bästa säljaren i branschen eftersom jag bättre är som producent, men jag är väl bekant med de olika effekterna för en lyckad försäljning. Det är kanske inte ovanligt heller med tanke på att jag även har som yrke att arbeta med konst, bild och form vilket är ganska välkänt att konstnärer oftast är dåliga försäljare.[br][br]Dock har jag en bekant "Kenson" som arbetar med konst för synskadade och blinda geom att göra avgjutningar av kändisar (musiker, och sport mm) samt omvandla dessa till tavlor för de synskadade som de får känna på. Han är nog en av de mest gåpåiga säljare inom konstnärsbranschen jag känner. En liten anekdot han berättade för mig var hur han skulle skapa ett avtryck av Pavarotti en anekdot som han bekräftat med foto samt som så många andra kändisars bilder tillsammans med Kenson. Eftersom han alltid levt på nollbudget så kontaktade han en välkänd kvällstidning och frågade dem om de kunde sponsra med 25.000 för en resa till Pavarottis hem. Detta fick han på villkoret att han kunde fånga Pavarotti på bild med deras logotyp. Sagt och gjort så bilade han dit knackade på dörren och framlade sitt ärende att han gjorde konst för synskadade och blinda, vilket är för en god sak. Pavarotti lovade att ställa upp och låta sig bli avgjuten. Han blev då guidad till Kensons bil där han hade alla verktyg och där de också tog foto på Kenson och Pavarotti mot bilen som diskret i ett hörne hade logotypen väl synlig. Jag uppskattar att Kenson idag har gjort avtryck av ca 600-700 kändisar. Själv tillhör jag hans nummer 583.[br][br]Av sådana personer blir jag imponerad![br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.