När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Observera: Inlägg i forumet publiceras
omedelbart utan redaktionell
förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se.
Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent
ansvarar själv för innehållet.
Ringer du och bokar tid med en potentiell kund, eller gör du bara spontanbesök?
Det är ju en sak att sälja på kunden lite mer, när man så att säga har kunden intresserad redan från början. Men hur får man en kund att bli intresserad, om man nu jobbar uppsökande istället?
Vänta på att kunderna ska kontakta mig är ju egentligen en dålig strategi.
Fungerar det verkligen att bara knata in en butik och fråga om de är intresserade av mina produkter, eller hur lägger man upp det?
Ringer du och bokar tid med en potentiell kund, eller gör du bara spontanbesök?
Det finns både fördelar och nackdelar med att ringa och boka ett säljbesök.
Personligen så är jag av den åsikten att aldrig ringa innan.
Då kan dom ju säga nej till dig som säljare.
Det är bara att stövlar på och när chefen säger att han inte ha tid att ta emot dig, så säger du bara.....Två minuter har alla :wink:
En annan fördel med att inte ringa innan är att kunden inte få tid att bygga upp ett försvar mot dig som säljare.
Det är däremot otroligt viktigt att få till ett avslut samma dag.
Nu tänker jag på produkter som kostar typ 0 - 15 000: -
Ska man sälja dyrare saker, system och dylikt, så krävs det ett helt annat upplägg och då vill man ju att alla som är berörda ska närvara och då kan det vara lämpligt att även slå en signal innan.
Hälsningar!
Stefan
Hälsningar Stefan
Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
Men är det inte som så att om man ringer före så har du möjligheten att skapa första intrycket för det du säljer? Är du en duktig säljare som skapar ett förtroende för varan så har du gett kunden en bild som han/hon är nyfiken på, och du har skapat förväntningar. När det så är dags för besöket står kunden där med alla förväntningarna som du självklart motsvarar + lite extra!
;)
Säger kunden nej vid telefonsamtalet ber du om att få återkomma om några dagar. Då är kunden medveten om detta och kanske har behovet/nyfikenheten då ändrats vid denna kanske mer lämpligare tidpunkt?
... Innan du återkommer så se till att du fått maila över lite info...Info som du skickade en kväll.. Perfekt när kunden läser av sina mail på morgonen över en kopp kaffe..
Visst håller jag med dig i mycket. Försäljning är det viktigaste i företaget. Ingen försäljning = inga inkomster.
Hur man går tillväga för att sälja skiljer sig nog mycket. Jag har säljstilen att använda mina öron mer än munnen 🙂 och det fungerar väldigt bra för mig, samtidigt som man måste ”våga” be om ordern, där de flesta missar.
Jag har flera gånger fått igenom min affär genom att inte sälja alls, bara lyssna. Jag ställer några öppna frågor i början av samtalet/mötet och kunden pratar på. Till slut frågar kunden vad jag säljer och jag förklarar kort. Svaret har varit – Det låter bra, det kör vi på!
Jag tycker också att om man ska bygga upp ett långsiktigt förtroende och återkomma till kund och göra merförsäljning, så är det bra att ha lyssnat och förstått kunden innan. Det skapar långsiktighet.
Jag har en god vän som bokstavligt pratar ihjäl sina kunder. Det fungerar för honom. Kunden betalar bara för att slippa honom :grin: (Inget jag skulle rekommendera mina säljare)
Oavsett vilken säljstil man har så funkar det säkert bra så länge man tror på sig själv och produkten.
När det gäller om man ska ringa och boka mötet, eller om man ska sticka dit utan kontakt innan, så tycker jag man ska testa sig fram. Jag har provat båda sätten med olika produkter och olika resultat. Det har mycket med vilken produkt det rör sig om. Jag föredrar ett samtal innan, mycket för att se så att personen är på plats så man slipper onödiga resor. ”Jag är på väg så stick ingen stans” ;) Det känns också mer seriöst men som du säger så kan de bygga upp en försvarsmur innan. Testa så märker man ganska snabbt vad passar bäst.
Det är lite synd att yrket säljare har så dåligt rykte i Sverige. Vet inte hur det är i andra länder men jag tror inte det är sämre där. Allt detta prat om hur man ska slippa telefonsäljare som ringer, hur man ska säga för att säljaren ska göra bort sig osv. :-x
Säljer ni något över telefon, eller är det mest besök?
Det jag fått lära mig är att försöka anpassa mig så mycket som möjligt till kunden. Vissa personer köper helt enkelt av dig för att du byggt en relation medans andra går rakt på sak. När man lärt sig se skillnad på dessa personer har man kommmit 90% skulle jag säga. Resterande 10% är att vrida NEJ till JA 🙂
Jag lägger till att jag jobbade 100% på provision, fungerade bra för mig. Ge mig gärna svar på tal i min andra tråd på Affärsideer. Behöver all hjälp jag kan få.
Jag tillhör kanske inte den bästa säljaren i branschen eftersom jag bättre är som producent, men jag är väl bekant med de olika effekterna för en lyckad försäljning. Det är kanske inte ovanligt heller med tanke på att jag även har som yrke att arbeta med konst, bild och form vilket är ganska välkänt att konstnärer oftast är dåliga försäljare.
Dock har jag en bekant "Kenson" som arbetar med konst för synskadade och blinda geom att göra avgjutningar av kändisar (musiker, och sport mm) samt omvandla dessa till tavlor för de synskadade som de får känna på. Han är nog en av de mest gåpåiga säljare inom konstnärsbranschen jag känner. En liten anekdot han berättade för mig var hur han skulle skapa ett avtryck av Pavarotti en anekdot som han bekräftat med foto samt som så många andra kändisars bilder tillsammans med Kenson. Eftersom han alltid levt på nollbudget så kontaktade han en välkänd kvällstidning och frågade dem om de kunde sponsra med 25.000 för en resa till Pavarottis hem. Detta fick han på villkoret att han kunde fånga Pavarotti på bild med deras logotyp. Sagt och gjort så bilade han dit knackade på dörren och framlade sitt ärende att han gjorde konst för synskadade och blinda, vilket är för en god sak. Pavarotti lovade att ställa upp och låta sig bli avgjuten. Han blev då guidad till Kensons bil där han hade alla verktyg och där de också tog foto på Kenson och Pavarotti mot bilen som diskret i ett hörne hade logotypen väl synlig. Jag uppskattar att Kenson idag har gjort avtryck av ca 600-700 kändisar. Själv tillhör jag hans nummer 583.
Av sådana personer blir jag imponerad!
Med vänliga hälsningar
Magnus Olsson Uddatorp AB
Må väl!
Vill du delta i diskussionen?
Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.