Bokföring av kontanter (kassa)

10
Drar till med en frĂ„ga till direkt 🙂

DĂ„ jag alltid fakturerar sĂ„ har jag bara jobbat med PG konto och inte haft nĂ„gon kassa och krediterat och debiterat det konto, hĂ€romdagen fick jag dock betalt i kontanter. Är det typ OK att jag bokför denna summa som insĂ€ttning pĂ„ mitt PG och sedan som ett eget uttag frĂ„n PG't? Det blir ju en bokföring pĂ„ en post som inte existerar i loggen pĂ„ mitt PG men borde ju bli korrekt rent bokföringstekniskt.

Detta kanske var ett vedervĂ€rdigt bokföringssĂ€tt men det Ă€r dĂ€rför jag frĂ„gar först 🙂 !

(en frÄga till, om nÄgon betalat in för mycket pÄ en faktura hur bokför man det? Det rör sig om 1 krona)
101
Hej! [br] [br]Vad jag hade gjort i ditt lÀge Àr att bokföra pengarna som en insÀttning i kassa, konto 1910. DÀrefter som ett eget uttag frÄn kassan. DÄ fÄr du en korrekt post. :wink: [br] [br]Hoppas att detta hjÀlpte! [br] [br]//Marta
206
en krona för mycket inbetalt, bokför det lÀmpligen pÄ 3740 öresavrundning [br] [br]Har du gjort en faktura över din kontantinbetalning? annars fÄr du bokföra den 1910 [br]30xx [br]261x
Skatteverket Tel: 0771-567 567

www.kontrollerabokforing.se

Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.