Senaste inläggen

Bekräftelse/Faktura

Vi säger att jag skall göra en hemsida med startsida och 2 undersidor.

Det kommer att ligga på min portal till oktober 2007 sedan får kunden skriva över den på sig för vad den faktiska kostnaden som Loopia tar 200kr nu tror jag och då ingår 1 år också i det priset.

Pris för att kunden får ligga på min portal och hemsidetillverkn...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur bokföra egen insättning av varor köpta innan start av EF

Jag är nyföretagare (EF) med massor av frågor! Här kommer några av dom:

Innan jag startade min verksamhet så importerade jag varor från ett land utanför EU som ska användas till försäljning. Jag ämnar nu "föra in" dessa varor i firman och behöver hjälp med själva bokföringen av detta.

1) Kan jag "klumpa iho...

Investerare Se här!

Vi söker investerare till ett mycket intressant projekt som kan ge bra avkastning på investerat belopp. Våra omkostnader är små och möjligheterna är stora. För mer information Maila marcus.brennerud@bredband.net

/ Marcus Brennerud

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Fraktbolag - prisvärda alternativ

Detta är mitt första meddelande, så jag får passa på att tacka för ett mycket intressant och användbart forum. Jag har redan blivit mycket hjälpt utan att ens skriva in någon egen fråga.

Hur som helst; jag har precis startat ett nytt företag och ska importera produkter från en fabrik i Hongkong. Det är lite besvärligt att hitta...

Kategori: Företagande över gränserna

Bokföring av försäljning av förbrukade inventarier

Hej,

Jag undrar om det är någon som vet hur man bokför försäljning av t ex möbler som bokfördes vid inköpet som förbrukade inventarier då värdet var under 5000:-.

Kan man kreditera kontot 5410, eller vilket konto kan man använda?

Tack för hjälpen.

//Silvia

Anställd och tjänsteleverantör

Hej.

Jag har en liten undran. Finns det något rent juridiskt som säger att man inte kan vara anställd i ett företag och samtidigt vara tjänsteleverantör till företaget.

Scenario: Anställd av företag för lagerarbete, Levererar IT-drift till företaget genom ett handelsbolag.

Någon som ha...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Tillverka matbrickor

Hej

Alla har ni säkert sett Ridderhiems brickor med oliver fetaost och ölkorvar.

Har en liknande ide och undrar vad som krävs och vad jag måste tänka på.

Jag har gott om utrymme hemma och tänkte inreda min källare till detta ändamål.

Hur marknadsförman en sån här ide?

Vad får jag tag i rätt maskiner...

Kategori: Affärsidéer

Angående skatter

Hej,

Jag är med i en maillista som jag varmt kan rekommendera "om ett ord"

www.omettord.se

Fick en förklaring vad skatt betyder för en vecka sedan :grin:

Skatt

"Tvångsbidrag till det allmänna utan direkt motprestation".

Kategori: Off Topic

Export/import nätverk?

Hej alla på forumet!

Jag funderar på att starta eget som export konsult med fokus på företag som vill in i Skandinavien. Vart är ni andra export konsulter och finns där redan ett netvärk på plats?

Hör gärna av dig till mig.

Mvh.

Henrik Hansen

PS. Jag har inte dyslex...

Glömt kortet och måste skicka REK.

Hejsan!

Jag har glömt plånboken inkl företagsvisat hos föräldrarna i en annan sted (jag klantar mig helatiden, förstår inte vad jag pysslar med!), och de kommer inte att dyka upp förrän i övermorrn. Måste skicka två rek snarast, vilka jag kommer att posta ikväll. Antar att jag borde kunna betala med mitt vanliga kort och bokför...

Annonsmäklare

Jag undrar om ni känner till någon bra annonsmäklare som kan ta hand om försäljning av annonser på min webbplats kurslitteratur.se.

Målgruppen är bokhungriga studenter som gärna sparar en slant för att ha råd med en öl till.

Alla tips tas i beaktning.

Kategori: E-handel

Enskild firma inom webbutveckling/design

Tja! Jag funderar väldigt starkt på att starta en enskild firma. Har läst på lite men jag fastnar på vissa saker som bokföring, skatt och moms.

Jag undrar om det finns någon här inne som har en enskild firma inom branschen webbutveckling/design eller något liknande inom det grafiska.

Jag skulle vilja ställa...

Kategori: Allmänt

Import av kläder

Tjenare allihop. Har tittat lite på kläder i kina, vad är det som gäller med licenser o kvoteringar osv. hur ska man böra sig åt med det? Tacksam för svar! hej

Enskild firma versus AB

Någon som kan hjälpa mig med fördelar och nackdelar kring enskild firma och AB?

Driver i dag en enskild firma som går bra, Jag har ett ordinarie jobb ochn driver verksamheten vid sidan av. Jag har en kamrat som även han har enskild firma och vi arbetar tillsammans mot samma kunder. Dags dato har vi så mycket att göra att vi har tvingats a...

A-kassa. Anställd OCH egen företagare.

Bakgrund:

Jag jobbar 100 % på ett 1-års vikariat. Vid sidan om driver jag min reklamfirma. Snart går mitt vikariat som anställd ut och jag börjar fundera på vad som händer om jag blir arbetslös. Vilken inkomst kommer A-kasse ersättningen att baseras på? Hur mycket får man tjäna på sin enskilda firma innan A-kasse ersättningen börjar beräk...

Konto för ingående kreditfaktura?

Hejsan

Jag har fått en kreditfaktura från en tysk leverantör, men jag vet inte vilket konto detta skall bokas in på.. Har andra inköp och skulder som jag vill räkna av denna kreditnota från.

..Tacksam för hjälp..

Hjälp! Inköp av begagnad dator, hur bokför jag det?

Hej hopp!

Jag har precis startat en enskild firma och har en dator som är köpt i våras (redan då 1 år begagnad).

Enligt reglerna jag fått från Skatteverket har jag rätt att ta in inventarier i företaget, som är köpta under företagets start-år samt föregående år (dvs hela 2006 och 2005 i detta fallet).

Terminalglasögon

Någon som vet hur det ligger till med terminalglasögon? Jag kan köpa det på firman? Har en enskild firma och ett aktiebolag. Skulle helst vilja köpa det på den enskilda firman.

I så fall, finns det någon maxgräns och kan man i så fall skjuta till eventuellt överskott med privata pengar för att få ett par finare bågar/glas?

Hyresfastigheter

Hej på er!!

Har länge gått och funderat på att köpa en fastighet i mindre skala. Ett hyreshus med mellan 5 - 10 lgh.

Har dock ingen erfarenhet eller vet särskilt mycket om det. Har försökt leta information på nätet. Men om det är någon som har erfarenhet av det och vill dela med sig hur det fungerar så är jag evigt t...

Böker/Ljudböcker

Hej alla,

Jag undrar om någon vet hur det går till att köpa rättigheterna till böcker från utlandet och sälja dom här efter översättning?

Mvh

Mikka