Senaste inläggen

Dilemma, företagsnamn. Vem har företräde?

Jag vet inte om jag postar i rätt del av forumet, men någon moderator får väl flytta tråden till ett mer passande område.

Jag tänker starta ett företag och vill ha ett visst ord till företagsnamnet, jag trodde att jag var ensam om att ha detta ord i mitt tänkta firmanamn men så är inte fallet. Detta ord kommer också att vara mi...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för matkostnad på jobbresa

Jag har enskild firma och reser och marknadsför mina varor.

Kan jag då i bokföringen lägga in mina kostnader för mat som jag har på resan?

Hade jag varit anställd hade jag kunnat få betalt av min arbetsgivare men då hade jag väl blivit förmånsbeskattad så hur blir det i enskild firma?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Lite info om Dropshipping

Tjenare !

Är ny här och är i start groparna att starta ett litet eget företag och då hade jag i första hand börjat med dropshipping eftersom jag har ingenstans att ha lager. Jag vet vad Dropshipping är.

Men nu till frågan. Jag har kollat in lite företag som kör på dropshipping men det jag undrar är om det...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur är det med aktiviteten i detta forum?

Är det bara jag som tycker det är lite dött, tråkigt och väldigt ensamt här när man kikar in?

Det kanske beror på att jag är van vid forumet på www.familjeliv.se där det skrivs ca 35 000 inlägg varje dag. :roll:

Hur som helst så hoppas jag det inte hör till företagarrollen att anta en stel, tyst och överd...

Kategori: Off Topic

domäner

Hejsan,

Någon här som vet vad som gäller för att registrera domän adresser i olika länder.

Mest nyfiken på Norge, Danmark, Finland, Tyskland.

Tack på förhand

//Mikka

Kategori: E-handel

fakturerings/bokslutsmetoden??

Jag skall fylla i ansökan om F-skatt och undrar över redovisningsmetoden man ska välja.

Faktureringsmetoden är visst den vanligaste.

Jag kommer att ha tillräckligt låg omsättning för att bokföringsmetoden skall vara ok, men vinner jag något på det?

För mig verkar det rätt bra att föra...

Vad har jag gett min in på?!?!

Hej allihopa.... :oops: :o

Jag fick min f skattsedel godkänd idag :mrgreen:

Jag är egen företagare.. wow känner mig cool som.. attan...

Har levt ett rätt hårt liv och aldrig lyckats med nånting.. inte ens behålla jobb eller stanna kvar.. (förmodligen pga ointresse)

Insåg att om jag ha...

Småföretag agerar i den globala marknaden

Inte bara de större företagen agerar i den globala marknaden. Nästan var femte småföretag har direkt import- eller exportverksamhet. Mest internationella är småföretagen i Göteborgsregionen, samtidigt som utlandsberoendet är som minst i Örebroregionen.

Läs mer:

Kategori: Nyheter

Johan S. V. Holstein om entreprenörskap

Internetworld fyller 10 år. Här är en kort film från en intressant debatt i samband med festen.

Lyssna på Johan Stael von Holstein som pratar om entreprenörskap! :grin:

Kolla på filmen (webb-tv)

Kategori: Nyheter

Uthyrning av fastighet

Hej!

Scenariot är följande:

Vi har en villa som vi hyr ut som till privatperson. Uthyrningen sker i egenskap av privatpersoner från vår sida. Inkomsten (Hyran) tar vi upp i deklarationen och beskattar den som inkomst av kapital.

Nackdelen med att hyra ut som privatperson är att räntekostnaderna, fastighetssk...

Egen konsult

Är för tillfället inhyrd som konsult genom ett bemanningsföretag. Det företag jag arbetar åt vill förlänga min anställning 6 månader. Jag får inte speciellt mycket från mitt bemanningsföretag förtom lönechecken. Är det en ide att starta eget och hyra ut mig själv kanske. Är iaf garanterad 6 månader minst.

Tacksam för synunkter

Kategori: Affärsidéer

Fakturaavgifter och påminnelseavgifter

Hej

Behöver hjälp med lagrum, rättsfall, sedvänja angående avgifter som debiteras på faktura och i samband med påminnelser. Vad gäller?

Visst är det så att man måste avtala om dessa avgifter med kunden för att kunna göra dem gällande?

Redamo

Inkasso

Hej!

Visst får man lägga på inkassokostnad på 160 Kr själv? Utan att skicka ärendet till inkassobolag?

Bokföra Import

Jag har köpt en vara för 500 SEK ifrån USA, hur bokför jag detta?

Jag fick ingen införselmoms eller tull på paketet... måste jag ändå anmäla alla mina köp till tullverket? Hur går jag då tillväga? Jag menar, det är ju bara ibland man "råkar ut" för tull. :-?

Vill verkligen göra rätt efter konstens alla r...

Bokföra Paypal

Jag har fått mina första kunder både inom EU och utanför och de har betalat med Paypal.

Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra med bokföringen. Kan jag öppna ett eget konto som heter Paypal och använda det precis som ett vanligt bankkonto i bokföringen?

Alla summor kommer in som EURO på mitt Paypalkonto...

Kiva.org -Låna ut pengar till entreprenörer i övriga världen

Denna sajt tycker jag är spännande! Det är ett annorlunda sätt att minska fattigdomen i världen utan att ge bidrag.

Matthew och Jessica Flannery är grundarna till Kiva.org - En

organisation där du kan låna ut pengar till entreprenörer i världen som

inte kan starta sitt företag utan att få hjälp med startka...

Kategori: Allmänt

Bokföra ångrat köp, snälla hjälp!

Jag säljer bland annat egettillverkat hantverk och har nu fått min första retur på grund av att kund ångrade sitt köp.

Jag betalade tillbaka hela summan, varans pris, frakt och postförskott. (Är inte ens säker på att hon hade rätt att få tillbaka summan för första frakten och postförskott?!)

Hantverket sål...

f-skatt och fråga

Jag är nybörjare på det här med att starta företag. Har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på.

1. Som jag har förstått det är f-skattsedel en pryl för att kunna ta betalt av företag och betala skatt för det?

2. Måste man ha enskild firma för att ha f-skatt eller får man det automatiskt när man har f-s...

Samma tankar..

Jag vill oxå importera kläder från tex. därifrån men vet inte hur jag skall gå till väga och hur jag får tag i de kläder jag vill ha... Har du någon aning?

Kategori: Företagande över gränserna

Sälja importerade kläder till barn 0-2år??

Jag går i funderingstankar om att starta eget med att importera kläder från asien tex. för barn och sälja dom här i sverige till ett bra pris så att föräldrar med låg inkomst så som hög inkomst skall tycka om kläderna och ha råd med kläderna.

Vad tycks om idén? Jag vet att i min stad så finns de ingen annorlunda barnklädesaffär...

Kategori: Affärsidéer