Bokföra frakt

1
HEJ!



Tyckte jag va jätteduktig när jag separerade frakten jag betalt på fakturor,

och bokförde den på 3520, men sen när jag kollar resultatrapporten så var det kanske inte så smidigt, då det står under intäkter, dock med ett "-" framför.. Ska man helt enkelt räkna in det i totalen när man bokför, eller ska man bokföra på ett annat konto?



Spelar det nån roll?



MVH Stefan
232
verkar som om du bokfört frakten på olika konton vad gäller faktura in / faktura betald. [br] [br] [br]Eller så skall du ha ett minus eftersom detta är ett skuldkonto. ;)
M-Daniel Johansson
720
Vill du hålla koll på hur mycket av dina kostnader som är varor och hur mycket som är frakt så är det helt rätt att dela upp det, men inte nödvändigt för annat än din egen skull. Nu bokför man ju trots allt inte enbart för skattemyndighetens utan lika mycket för sin egen del för att kunna få någon styrning på sin verksamhet, så låt det behovet av information för din egen del styra huruvida du delar fakturan på varor/frakt eller bokar allt som frakt. [br] [br]Felet du gjort är däremot att boka den frakt som är en kostnad på ett intäktskonto. Du ska istället välja konto 5710 när det är en kostnad. det kontot du bokat på är det man använder när man tar betalt av kunder för frakter till dem, dvs en intäkt för företaget.
232
Ja, j*vlar ja... :oops:
M-Daniel Johansson
55
Det här är ju en rätt gammal tråd... Hur är det idag? Kan man fortfarande bokföra frakten på det man köper in ihopbakat med varorna som varuinköp?
2066
2
Ja.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
Då får jag en följdfråga: Om jag köpt produkter till min försäljning till ett värde av 10000 kr och frakten har kostat 2000... då kan jag hävda att mitt lagervärde är 12000 kr? Produkterna har ju kostat 12000 att köpa in men de är ju egentligen bara värda 10000...
394
1
Ja, logiken kan ligga i att alla som lagerför denna produkt har sina olika fraktkostnader. Kan du effektivisera även frakten så bidrar det till att öka marginalen för produkten när en säljs.
Ulf Bjarme
2066
2
[quote author=sir j david link=topic=1341.msg28833#msg28833 date=1256566651][br]Produkterna har ju kostat 12000 att köpa in men de är ju egentligen bara värda 10000...[br][/quote][br][br]Det ordnar sig när du i slutet av året inventerar och stämmer av vad du har i lager.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
55
[quote author=Jonathan link=topic=1341.msg28843#msg28843 date=1256572211][br][quote author=sir j david link=topic=1341.msg28833#msg28833 date=1256566651][br]Produkterna har ju kostat 12000 att köpa in men de är ju egentligen bara värda 10000...[br][/quote][br][br]Det ordnar sig när du i slutet av året inventerar och stämmer av vad du har i lager.[br][/quote][br]Jag har alltså förstått det rätt att jag kan värdera mina varor till inköpspris + frakt? Mina varor i exemplet är alltså värda 12000 kronor (trots att de bara "kostade" 10000 kr)? Ursäkta trögheten men jag vill vara absolut säker :)[br][br]En annan sak... om jag beställer kontorsmaterial på postorder, kan jag baka in frakten i priset där med eller ska den frakten redovisas separat?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.