Bokföring av i import + tullfråga

10
Hej,



Först och främst jättekul att ha hittat hit verkar vara ett kanonforum, har haft eget företag i ett par månader nu, kunde/kan inget om bokföring och kommer nog snart eventuellt vända mig till en firma för bokslut, men under tiden så sköter jag iaf min löpande bokföring själv. (enskild firma, ingen anställd)



Jag importerar lite varor från utanför EU.



När jag betalar dessa fakturor så bokför jag först fakuran på det faktiska

beloppet på fakturan så jag får ett verifikat med kredit på postgiro och debet på ex 4510.



Sen bokför jag momsen och tullen som ett separat verifikat då jag får detta på faktura från TNT, UPS, Posten etc och där bokför jag bara en kredit på postgiro och en debet på momskontot 2640 och 5710 för tullkostnader är detta OK bokföringstekniskt eller måste dom höra ihop mer? Min tanke är ju att det är ju ändå moms in - moms ut som staten ska ha??



Jag undrar även om någon vet hur jag ska bokföra Utläggsersättning och Kostnad för manuell posthantering som fanns på UPS senaste faktura.



Jättetacksam för alla svar !
68
Skulle själv vilja få detta utklarat.[br][br]Om jag tar min senaste import som exempel: 80 kr administrativ avgift, 20 kr moms på administrativ avgift, 73 kr tullavgift och 512 kr mervärdeskatt på importerad vara.[br][br]1940 K 685[br][br]5720 D 80[br]2640 D 20[br]2645 D 512[br][br]Var ska jag sedan sätta tullavgiften på 73 kr. Får de läggas in i ingående moms utland (2645) eller ska den på ett eget konto någonstans? Får den "lyftas" på samma sätt som momsen eller är den istället avdragsgill som alla andra kostnader mot fimans intäkter?[br][br]mvh[br]Konrad
2066
2
Tullavgiften lägger du lämpligen på 5720 - Tullavgifter mm.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
68
Tack för svaret! Du råkar inte ha ett svar på följdfrågan om huruvida man får lyfta tullavgiften som moms, eller om den istället är avdragsgill som ett vanligt inköp?[br][br]mvh[br]Konrad
2066
2
Hmm, fel av mig. Vid export räknas kostnaden till fraktkostnaderna. Vid import räknas den till värdet på den inköpta varan. Dvs, du bokför den på samma konto som det du köpt. Det blir en avdragsgill kostnad för företaget, men blanda inte ihop det med moms.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.