Senaste inläggen

Nytt företagsnamn

Om ett företag byter företagsnamn, går det då fortfarande bra att bokföra fakturor med det gamla namnet, eller måste företagsnamnet på fakturan vara korrekt?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Sänkta arbetsgivaravgifter för enmansföretag

ute på nuteks sida kan du läsa

En tillfällig sänkning av arbetsgivaravgifter för den första person som anställs infördes den 1 juni 2006, vilket innebär att enmansföretagare endast betalar ålderspensionsavgift på 10.21%. Sänkningen gäller t...

Kategori: Nyheter

Vilken valuta i fakturan?

Vilken valuta bör jag använda mig av i fakturan vid försäljning till annat land? Svenska?

Kategori: Företagande över gränserna

IT Café lite hjälp?.

Hej!.

Vi är några som tänker öppna IT Café

Vi väntar på svar nu om vi kan ta det Företags namn vi ville ha.

Men är det någon som vet om man kan söka bidrag för öppna eget?. med mera?.

Mvh: Jocke

Kategori: Allmänt

50 ny attraktiva handväskor indisk

50 attraktiva handväskor .( Soory if my swedish is too bad)

Jag har härliga femtio attraktiva indisk handväskor, som jag önskar tisell till någon, intrested. Alla handväskorna göras i india med görar perfekt kvalitets-. Jag kan överföra föreställer av handväskor

Jag ska skicka photo of the handväskor....

Kategori: Söker/eftersöker

Angående det här att vara redovisningskonsult....

Hej,

Det här verkar ju vara ett riktigt bra forum! Här kommer jag nog att "hänga" en hel del!

Jag håller på (vid sidan av studierna) att starta en verksamhet där jag skall hjälpa olika företag med bokföring, skatter och deklaration. Har nu fått kontakt med ett par kunder som jag skall träffa i veckan så nu...

Jello.se något för mig?

Använder ni Jello.se?

Fick ett samtal från en säljare som undrade om jag ville vara med där.

Jag har aldrig använt det, men det gör man kanske?

Tror ni att det är värt att satsa på?

Kategori: Allmänt

Vilket konto

Hej!

Funderar på vilken skillnad det är på konto "5800 Resekostnader" och konto "5810 Biljetter"?

För min del så känns det som att en biljett är en resekostnad, eller har jag fel?

Jag har i den gågna veckan flygt t&r till Storstan (08). Där åkte jag lokaltrafik. Det innebär ju ett antal biljetter,...

Dilemma, företagsnamn. Vem har företräde?

Jag vet inte om jag postar i rätt del av forumet, men någon moderator får väl flytta tråden till ett mer passande område.

Jag tänker starta ett företag och vill ha ett visst ord till företagsnamnet, jag trodde att jag var ensam om att ha detta ord i mitt tänkta firmanamn men så är inte fallet. Detta ord kommer också att vara mi...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Avdrag för matkostnad på jobbresa

Jag har enskild firma och reser och marknadsför mina varor.

Kan jag då i bokföringen lägga in mina kostnader för mat som jag har på resan?

Hade jag varit anställd hade jag kunnat få betalt av min arbetsgivare men då hade jag väl blivit förmånsbeskattad så hur blir det i enskild firma?

Lite info om Dropshipping

Tjenare !

Är ny här och är i start groparna att starta ett litet eget företag och då hade jag i första hand börjat med dropshipping eftersom jag har ingenstans att ha lager. Jag vet vad Dropshipping är.

Men nu till frågan. Jag har kollat in lite företag som kör på dropshipping men det jag undrar är om det...

Kategori: Företagande över gränserna

Hur är det med aktiviteten i detta forum?

Är det bara jag som tycker det är lite dött, tråkigt och väldigt ensamt här när man kikar in?

Det kanske beror på att jag är van vid forumet på www.familjeliv.se där det skrivs ca 35 000 inlägg varje dag. :roll:

Hur som helst så hoppas jag det inte hör till företagarrollen att anta en stel, tyst och överd...

Kategori: Off Topic

domäner

Hejsan,

Någon här som vet vad som gäller för att registrera domän adresser i olika länder.

Mest nyfiken på Norge, Danmark, Finland, Tyskland.

Tack på förhand

//Mikka

Kategori: E-handel

fakturerings/bokslutsmetoden??

Jag skall fylla i ansökan om F-skatt och undrar över redovisningsmetoden man ska välja.

Faktureringsmetoden är visst den vanligaste.

Jag kommer att ha tillräckligt låg omsättning för att bokföringsmetoden skall vara ok, men vinner jag något på det?

För mig verkar det rätt bra att föra...

Vad har jag gett min in på?!?!

Hej allihopa.... :oops: :o

Jag fick min f skattsedel godkänd idag :mrgreen:

Jag är egen företagare.. wow känner mig cool som.. attan...

Har levt ett rätt hårt liv och aldrig lyckats med nånting.. inte ens behålla jobb eller stanna kvar.. (förmodligen pga ointresse)

Insåg att om jag ha...

Småföretag agerar i den globala marknaden

Inte bara de större företagen agerar i den globala marknaden. Nästan var femte småföretag har direkt import- eller exportverksamhet. Mest internationella är småföretagen i Göteborgsregionen, samtidigt som utlandsberoendet är som minst i Örebroregionen.

Läs mer:

Johan S. V. Holstein om entreprenörskap

Internetworld fyller 10 år. Här är en kort film från en intressant debatt i samband med festen.

Lyssna på Johan Stael von Holstein som pratar om entreprenörskap! :grin:

Kolla på filmen (webb-tv)

Uthyrning av fastighet

Hej!

Scenariot är följande:

Vi har en villa som vi hyr ut som till privatperson. Uthyrningen sker i egenskap av privatpersoner från vår sida. Inkomsten (Hyran) tar vi upp i deklarationen och beskattar den som inkomst av kapital.

Nackdelen med att hyra ut som privatperson är att räntekostnaderna, fastighetssk...

Egen konsult

Är för tillfället inhyrd som konsult genom ett bemanningsföretag. Det företag jag arbetar åt vill förlänga min anställning 6 månader. Jag får inte speciellt mycket från mitt bemanningsföretag förtom lönechecken. Är det en ide att starta eget och hyra ut mig själv kanske. Är iaf garanterad 6 månader minst.

Tacksam för synunkter

Kategori: Affärsidéer

Fakturaavgifter och påminnelseavgifter

Hej

Behöver hjälp med lagrum, rättsfall, sedvänja angående avgifter som debiteras på faktura och i samband med påminnelser. Vad gäller?

Visst är det så att man måste avtala om dessa avgifter med kunden för att kunna göra dem gällande?

Redamo

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik