Senaste inläggen

Myndighetsranking 2006 - Företagarna

Företagarna har för tredje året i rad mätt hur småföretagen upplever bemötandet och servicenivån hos olika myndigheter då en viktig politisk åtgärd för att stimulera företagandet är att minska företagens administrativa börda.

Kategori: Nyheter

Köpa ut tjänstebil

Hej, jag har fått erbjudande att köpa ut min tjänstebil från leasingbolaget. Jag funderar att köpa ut den på firman (Enskild firma) och fortsätta att köra den som tjänstebil. Hur bokför jag den? Kan jag dra hela beloppet på en gång (Bilen är 6 år) och kan jag dra momsen?

Tack på förhand.

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

EF - Egna uttag

Är på G och ska starta upp en EF.

Men har suttit och läst upp och ner i papper och på nätet

Hur gör jag med egna uttag?

Vad måste jag tänka på när jag ska göra egna uttag

och vilka konton ska jag använda?

Hur ska jag göra?

Hejsan!

Är det någon som har tid och lust att hjälpa mig med hur jag ska gå tillväga.

Jag kommer antagligen i denna vecka få ett mkt bra svar från ett företag som vill köpa reservdelar av mig, jag har i min tur hittat en säljare med mycket bra priser. Jag har dock ingen aning om hur jag ska göra med betalning efterso...

Kategori: Allmänt

Frågor..

Hej! Mitt namn är Christine, jag håller på med ett arbete i skolan och skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja ta sig tid och svara på två frågor.

Gärna så utförligt som möjligt. 🙂

1. Vad är företagande och vad innebär det?

2. Vad innebär utveckling, dels för dig som person men också vad det kan...

Extrajobb

Hej! Är ute efter ett extrajobb. Så är det någon som har något intressant så maila gärna på danielkarlsson630@hotmail.com

/Daniel

Kategori: Söker/eftersöker

Kvinnliga företagare!

Finns det några kvinnliga företagare som vill svara på några frågor om detta?

Jag gör en undersökning i skolan och skulle behöva 3 personer som kunde svara på följande frågor.

Om du inte vill svara direkt i forumet får du gärna svara via mail.

1. Hur länge har du varit egen företagare och inom...

Skatt/moms och avskrivning?

Hej gott folk!

Har suttit och kollat igenom forumet men hittar inget riktigt svar på det jag vill veta, iaf inte som jag förstår nåt av :oops:

Iaf, jag ska starta en enskild firma.

Om vi säger att jag får in 9000 brutto vilket är 6750 netto.

Då är 6750 vinsten, om jag då för...

Utbildning?

hej!

vet inte om det är rätt ställe att skriva på men men...

jag har en fråga vad gäller utbildning och betalning.

Jag har ett företag inom hår och make up och vill utbilda mej till naglterapeut också.

Jag hörde att man kan dra av dt på företaget eftersom det är ett bra sätt att få företaget att utvecklas.

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföra ev inventarier

Om man köper in byggmaterial, fönster etc för att göra i ordning

en lokal för att använda som lager eller butik och slutsumman för inköpen

hamnar på ca 17 000:- ska man då bokföra det som 5410 Förbr.inventarier eller 1200 Inventareier.

Det är ju alltså massa småposter som tillsammans blir ca 17 000:-

...

Entrepreneur of the Year 2006

Den 27 november koras Sveriges främsta entreprenör 2006 på Konserthuset i Stockholm.

www.ey.com

Många intressanta talare kommer dit.

Berätta gärna för oss andra forummedlemmar hu...

Kategori: Nyheter

Hjälp med att skriva dataprogram...

Vet inte om detta hamnar rätt nu, men annars får en moderator gärna flytta på det... 🙂

Jag har precis kommit på en helt ny idé till ett dataprogram. Har googlat runt och kommit underfund med att det finns inget liknande dataprogram alls om detta idag, och är helt säker på att det finns en marknad för det... 🙂

Tryckerier & Hemsida

Hej

Mattias heter jag och är på jakt efter bra pålitliga tryckerier som kan trycka specialkortlekar av måttet (ungefärligt) 11x7 cm. På framsidan ska det vara en bild och på baksidan bild samt kortlekssymbol ex spader knekt samt en annan symbol (så man kan spela memory). Tänkte höra om det finns någon som kan rekommendera ett...

Göra webbsida själv??

Har lite funderingar kring en webbsida och programmeringskunskaper..

Kommer starta en webbutik i framtiden, men vill gärna kunna styra en hel del själv vad gäller layout, vad som ska ligga där och olika funktioner och så...

Helst att man kan göra sidan själv trots att man inte har några egna kunskaper om pr...

Kategori: E-handel

Hur länge innan man får besked?

Denna fråga finns säkert besvarad men jag hittade den inte när jag sökte. Hur länge tar det innan man får besked angående sitt företag, registrerade allt på företagsregistrering.se igår kväll...

Skicka paket utanför EU

Jag har fått beställningar och har skickar paket till slutkund utanför EU men är rädd för att jag har gjort fel.

Jag skickar mina paket på posten som vanligt brev (värde under 2000 SEK) och får fylla i den gröna tullblanketten CN22 på posten. Jag skriver kundens adress på kuvertet/paketet som vanligt.

Läst...

Kategori: Företagande över gränserna

hallå flickor och pojkar

är det någon som vet nånstans i stockholms om trådet där man kan ta en bokförings kurs?

finns mkt på nätet att läsa men det har inte hjälpt mig alls faktiskt..

hoppas nån vet

Mvh Fröken Delovin

Förslag på företagsnamn till en webbbutik med väskor o skor

tänkte starta en internet butik med väskor, skor och smycken någon som har något förslag på vad den ska heta? Helst inget med fashion eller med svenska bokstäver....

Kategori: Feedback

Kvalitetssystem och verksamhetsutveckling

Hejsan

Jag jobbar som Kvalitets/Miljöchef på ett företag som levererar produkter och andra lösningar till ibland väldigt "krävande" kunder såsom Volvo, SAAB, Jaguar etc.. Automotive med andra ord..

- I och med detta så följer vi diverse kvalitetsstandarder och jobbar aktivt med kvalitetsutveckling, APQP, 7Q...

Utländsk moms

Hej

Jag har handlat från annat EU-land utan att uppge VAT-nummer. Hur fungerar det då med momsen? Vilka konton ska jag använda mig av?

Tacksam för svar!

Kategori: Företagande över gränserna