När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
1. När jag startade min enskilda firma vid förra årsskiftet bokförde jag alla inventarier som jag förde in i företaget som en enda klumppost på konto 1220. (Dock med en komplett lista över alla saker och deras individuella värden jag använde när jag förde in dem i firman.) Gjorde jag fel här? Skulle jag bokfört alla billiga prylar under förbrukningsinventarier och bara ha dyra saker (dator, kamera, instrument) på inventarier och verktyg?
2. Köpte en pryl tidigare i år och bokförde den som förbrukningsinventarie (pga dess låga pris). Har nu insett att jag faktiskt inte hade så stor nytta av den som jag trodde, så nu säljer jag den. Hur bokför jag detta, och blir det nåt speciellt bokföringstekniskt för mellanskillnaden mellan inköpspriset och försäljningspriset (som är lägre).
3. Sålde en vara via internet och fick betalt via PayPal. Bokförde som vanligt mot 3010 och 1940 och skickade iväg paketet. En vecka senare tar PayPal tillbaka betalningen för att den gjordes med ett stulet kreditkort / hackat PayPal-konto. Så nu står jag och har skickat en pryl och betalningen är annullerad. Hur bokför jag detta??? Om jag bara gör en omvänd bokning så blir det ju bara som om affären aldrig hänt, men nu har ju gjort en förlust.
1. Det vanliga (och det Skatteverket räknar som övre gräns för mindre företag) är att man kostnadsför sånt som kostar under 5.000 kr. Det låter alltså som om du hade kunnat kostnadsföra delar av det här. Bra att du gjort en ordentlig förteckning över inventarierna, förresten).
[br]
[br]2. Kostnaden för prylen ligger ju redan på kontot för förbrukningsinventarier. Intäkten (glöm inte att lägga på moms) lägger du på ett konto för övriga rörelseintäkter (har inte kontoplanen här just nu). Då får du ett netto som hamnar med i resultatet (ett netto som i det här fallet är negativt, pga att du har använt prylen).
[br]
[br]3. Kan du inte få ut det här från PayPal eller kortföretaget? Jag trodde att det var bl.a. sånt PayPal var till för, att säkra betalningar?
[br]
[br]Om du inte får ut något är det givetvis tråkigt. Tycker du ska bokföra (om det inte är någon moms inblandad):
[br]1940 kredit (pengarna försvinner ju igen)
[br]6xxx (kundförlust, har som sagt var inte kontoplanen här just nu) debet.
[br]
[br]Så får du in kostnaden i resultaträkningen.
Tack för svaret! Lite följdfrågor:
[br]
[br]1. I och med att det rör sig om en klumppost, kan man ändå bokföra alla småsaker (under 5000 kr) som förbrukningsinventarier, trots att deras totala värde översitger 5000 kr? Ex. blixt 2000 kr + optik 4000 kr + fotoryggsäck 1750 kr. Inget av de kostar ju över 5000 kr men totalt är det ju nästan 7000. Om det ligger på samma verifikat, ska det då bokföras som förbrukningsinventarier och skrivas av samma år, eller som vanliga inventarier och avskrivas över 5 år? Frågan gäller både vid specialfallet vid införande av införande av inventarier i verksamheten vid dess start och vid senare köp.
[br]
[br]3. PayPal tar, trots fina ord som säger annat på sin hemsida, inget ansvar för när personer använder stulna kontokort eller hackade PayPal-konton. I.a.f. inte i mitt fall trots mängder av mailkontakt fram och tillbaka. (Det finns dock någon typ av "extender seller protection", men den har en finstilt klausul att den gäller bara när både köpare och säljare befinner sig i USA, UK eller Kanada.
1. Som jämförelse kan sägas att om du köper dator + skärm + tangentbord + mus samtidigt är det en enhet. Om du däremot först köper dator och ett halvår senare köper en ny skärm istället för den gamla du kört på, ses det som två prylar. Så jag tycker att dina fotoprylar "hänger ihop".
[br]
[br]3. Tråkigt, verkligen. Hoppas att det inte var alltför mycket pengar.
3. Naturligtvis var ju moms också inblandad i affären, så ursprungligen bokades det på konto 1940, 3010 och 2610.
[br]Hur vänder jag nu på steken, och vad händer med momsen? Måste jag fortfarande betala in momsen för affären vars transaktion banken annulerade?
[br]
[br]mvh
[br]Konrad
2. Litet förtydligande bara för att se om jag förstått rätt. Låt oss säga att jag köpte en pryl för 700 kr (+ moms) som jag nu säljer för 400 kr (+ moms)
[br]
[br]Blir det då enligt följande när jag säljer:
[br]1910 debet 500 kr (får in 500 kr på bankkontot)
[br]2610 kredit 100 kr (100 kr i moms på varan)
[br]5410 kredit 700 kr (Varans ursprungliga värde försvinner från förbrukningsinventarierna)
[br]7990 debet 300 kr (300 kr övrig rörelsekostnad för att balansera)
[br]
[br]
[br]Om jag nu förstått detta rätt, blir det då på samma sätt om man skulle sälja en inventarie med avskrivningstid på några år?
[br]
[br]mvh
[br]Konrad
Nej, det där blir inte riktigt rätt. Första delen är rätt, men inte sen. Gör så här istället, när du säljer prylen.
[br]
[br]1910 debet 500 kr (får in 500 kr på bankkontot)
[br]2610 kredit 100 kr (100 kr i moms på varan)
[br]3990 kredit 400 kr (övrig rörelseintäkt)
[br]
[br]Det räcker så. Kostnaden på 700 kr har du ju redan i din resultaträkning.
[br]
[br]Om du säljer en inventarie (antaget 10 000 anskaffningsvärde, 6 000 kr i ackumulerade avskrivningar (alltså kvarstående bokfört värde på inventarien var 4 000 kr vid försäljningstillfället), 5 000 kr exkl moms försäljningssumma):
[br]1910 debet 6 250 kr (får in 6 250 kr på bankkontot)
[br]2610 kredit 1 250 kr (moms)
[br]1220 kredit 10 000 kr (bortbokning, så att inte inventarien är kvar i bokföringen)
[br]1229 debet 6 000 kr (bortbokning, så att inte avskrivningen på inventarien är kvar i bokföringen)
[br]39xx kredit 1 000 kr (vinst vid försäljning av inventarier, om det hade blivit förlust heter kontot istället 79xx, eller är det möjligen 78xx?).
[quote="sm2uyn"]Tackar!
[br]Du råkar inte ha lite snabb info om hur det blev i min tredje fråga nu när även moms var med i fallet?
[br]
[br]/Konrad[/quote]
[br]
[br]K/1940 (bank)
[br]D/2610 (återföring utg. moms)
[br]D/6350 (kundförluster)
[br]
[br]Momsen behöver inte betalas in om förlusten är konstaterad, dvs du som säljare har gjort allt du kan för att få in pengarna. Om du fått bekräftat att en stöld ägt rum och att PayPal / Banken inte ersätter dig kan du nog lugnt dra av det.
[br]
[br]// Jonathan
Med vänliga hälsningar, Jonathan
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.